Már rengeteg helyről hallhattad, hogy idén új, átfogó változást vezet be a NAV a számlákra vonatkozó adatszolgáltatásban. Bizonyára rengeteg kérdés is felmerült benned azzal kapcsolatban, hogy mire készülj vállalkozóként 2020. július 1-jétől.

Ebben a cikkben a NAV Online Számla adatszolgáltatás 2020-as változásairól kapsz összefoglalást. Így tisztán látod majd, hogy a továbbiakban milyen elengedhetetlen lépésekre van szükség, hogy szabályosan és a dupla adminisztrációs munkát elkerülve tudj számlákat kiállítani.

Aki pedig nincs tisztában a módosításokkal, vagy nem tartja be a jogszabály változásokat, bizony több százezer forintnyi bírságra is számíthat az adóhatóság részéről.

1. NAV Online Számla adatszolgáltatás 2020: Mi változik pontosan? 

1.1 Milyen szigorítások várhatóak? A hozzáadott értékadó szabályai szerint nem ügylet - másik országban sem kell adózni utána. Számlázni nem kell, ha mégis számlázzuk, akkor áfa körön kívüli utalás kell.

A legelső, 2018. július 1-jén bevezetett módosítás azokat a belföldi adóalanyokat, azaz belföldi vállalkozásokat érintette, melyek 100 000 Ft áfaértéket elérő (illetve azt meghaladó) számlát állítottak ki más belföldi adóalany részére.

A továbbiakban pedig a NAV 2020-ban és 2021-ben vezeti be az adatszolgáltatásra vonatkozó következő változtatásokat.

  1. Első körben július 1-től lép életbe a szigorított NAV adatszolgáltatási kötelezettség. Így nyártól a magyar adószámmal rendelkező cégek között lebonyolított számlák jelentéskötelesek, áfaértéktől függetlenül.

Ezen kívül minden számlán szükséges feltüntetni a vevő adószámát:

  • melynél a vevő belföldi adóalany
  • ami az adatszolgáltatási kötelezettség alá esik

Ez azt jelenti, hogy ezentúl minden belföldi vállalkozás számára kiállított számla adatát látni fogja hatóság.

  1. Második lépésként pedig január 1-től a magánszemélyek számára kiállított számlákat is jelenteni kell. Ebbe a kategóriába beleesnek a belföldi és külföldi magánszemélyek is.

Így például ha szálláshely szolgáltató vagy, akkor ebben az esetben a magánszemély vendégeknek kiállított számlákról is szükséges adatot szolgáltatni – függetlenül attól, hogy az adott magánszemély belföldön vagy külföldön él.

További változásként pedig januártól a külföldi vállalkozások részére kiállított számlák is érintettek. Így 2021-től minden belföldi számla adatát látja majd a NAV.

1.2: Hogyan változik a számlázás az adatszolgáltatási kötelezettség miatt? 

Ahogyan fentebb írtuk, az adatszolgáltatás 2020. július 1-től áfaértéktől függetlenül érinti a belföldi vállalkozások részére kiállított számlákat.

Azaz bármilyen összegről kiállított, akár áfamentes számláról is van szó, elkerülhetetlen az adatjelentés.

Emellett fontos tudnivaló, hogy az adatszolgáltatás határidőkhöz kötött a NAV felé:

  • bármilyen számla esetén 4 napon belül
  • 500.000 Ft vagy azt meghaladó áfaérték esetén 1 nap

1.3: Kiket érint a szigorítás? 

  1. július 1-től a Magyarországon nyilvántartásba vett adóalanyok közötti számlák adatait szükséges jelenteni. Azaz olyan számlákról kötelező adatot szolgáltatni, melyet egy Magyarországon nyilvántartott vállalkozás egy másik, szintén belföldön nyilvántartott vállalkozás felé bocsát ki.

Tehát a szigorítás júliustól érinti:

  • a belföldi cégeket
  • a belföldi szervezeteket (adószámmal rendelkező egyesületek, alapítványok)
  • az egyéni vállalkozókat
  • a katás, alanyi adómentes vállalkozókat
  • az egyéni vállalkozónak nem minősülő, adószámmal rendelkező magánszemélyeket

2.: NAV Online Számla adatszolgáltatás 2020: így kerüld el a dupla munkát! 

2.1. A megoldás: online számlázóprogram

Mivel a szigorítás akkor is érint, ha:

  • vállalkozásod van
  • katás vállalkozó vagy
  • kézi számlatömböt használsz
  • kevés számlát
  • vagy akár csak kisebb összegekről állítasz ki számlát…

…valószínűleg te sem szeretnél napokat tölteni az adatszolgáltatással járó adminisztrációval.

Például kézi számlatömb esetén minden egyes számlát szükséges a megírás után a NAV Online Számla felületén feltölteni. Ez a folyamat - valljuk be - elég időigényes.

Ha viszont most, 2020. július 1-je előtt váltasz olyan online számlázóprogramra, amely az adatszolgáltatást automatikusan és a szabályozásoknak megfelelően végzi, rengeteg plusz munkától szabadulsz meg.

2.2 Milyen lépések szükségesek, hogy egy számlázóprogrammal az adatszolgáltatás gördülékenyen menjen?

Ahhoz, hogy megtudd, milyen beállítások elengedhetetlenek, hogy a számlázóprogram automatikusan teljesítse az adatszolgáltatást és neked ne legyen semmilyen további feladatod ezzel kapcsolatban, csupán néhány kattintás szükséges.

Lépésről lépésre, részletesen megtalálod egy korábbi cikkünkben, hogyan néz ki a regisztráció a NAV Online Számla felületén és milyen további teendők fontosak.

2.3 Miben nyújt segítséget az InnVoice számlázóprogram?

Az InnVoice számlázóprogram felkészült a változásra, így aki InnVoice-t használ, semmilyen dupla munkájába nem kerül a számlázás.

Ugyanis az InnVoice számlázóprogramban:

  • a kiállított számla a kiállítás után azonnal adatszolgátatásra kerül a NAV felé
  • az adatjelentés automatikusan a háttérben megtörténik
  • mindenféle plusz adminisztrációs ügyintézés nélkül

Emellett a program jelzi, ha valami miatt nem sikerül az adatok továbbítása, így mindig biztos leszel abban, hogy a számlaadatok valóban továbbításra kerültek.

Tudjuk, hogy neked is fontos az idő, és szeretnéd megkímélni magad a többszöri adminisztrációtól.

Szóval felejtsd el végre az időrabló kézi számlázást… Itt az idő ingyenesen online számlázóprogramra váltani!