Mert hiszünk abban, hogy Magyarország megérdemel olyan korszerű és jól működő vállalkozásokat, melyek bárki számára példaértékűek lehetnek.

Könyvajánlónkat követően egyenesen a Profit First magyarországi szakértőjével, Jászberényi Ivettel, az OPTITAX Számviteli Kft. tulajdonosával és egyben ügyvezetőjével készítettünk interjút, melynek első részében a lényeget és az alapokat beszéltük át röviden, hogy hogyan is tudjuk egyszerűen bevezetni a megoldást, és milyen eredményekre számíthatunk általa. Fogadjátok szeretettel!


Mondanál néhány szót magatokról, arról, hogy mikor találkoztál először a Profit First megoldással és mi fogott meg benne?

Köszönöm szépen a lehetőséget! Szerintem ez egy fantasztikus dolog, hogy minél több vállalkozóhoz eljuthat a Profit First. Az is, hogy ebben az Innvoice csapatával segítitek a vállalkozókat. Jászberényi Ivett vagyok az OPTITAX Számviteli Kft. tulajdonosa és ügyvezetője és a Profit First magyarországi szakértője.

Alapvetően Mentorom, Pongor Juhász Attila volt az, aki odaadta nekem a könyvet és megkért, szakmailag lektoráljam, nézzem meg, hogy a magyar adózási környezetben mennyire állja meg a helyét. Arra kért, alakítsam át úgy, hogy a magyar vállalkozók hasznára legyen. Ezt a könyvet ki is adtuk 2021 év elején, Először a profitot címmel.

Nekem azért tetszett maga a rendszer, mert teljesen új szemlélet. Mit is tudunk a magyarországi adózásról? Hogy nagyon bonyolult, a vállalkozók nem mindig tudják követni. Viszont a Profit First olyan szemléletet ad, amihez nem kell külön szakismeret, az egyszerűsége, gyorsasága fogott meg, és az, hogy azonnal képes információt szolgáltatni a vállalkozóknak. A könyvelés sajnos nem képes erre, mert utólag ad információt, a Profit First pedig azonnal, melyre a cégvezető a jövőbeni döntéseit tudja alapozni. Ezt az egyszerűséget és gyorsaságot nem tudja pótolni semmi más. Fontosnak tartom azt is, hogy nem igényel befektetést, nem kell bevezetni bonyolult szoftvereket vagy új állandó munkaerőt felvenni a működtetéséhez.

Ha még nem olvastátok, a könyv megrendelhető a Pongor Kiadótól:
(használd a PROFIT10 kuponkódot és egyszeri 10% kedvezményre vagy jogosult)
https://pongor-uzleti-konyvek.hu/eloszor-a-profitot

Könyvelőként hogyan látod, mennyire ismert ez a pénzügyi hozzáállás a magyarországi vállalkozók körében?

Szerintem a magyarországi vállalkozók akkor találkoznak a Profit First szemlélettel, ha olvasnak üzleti könyveket. Alapvetően azt mondom, hogy nem ismert. Magyarországon abból indulunk ki, hogy a bevételből vonjuk le a költségeket és ami megmarad, az a profit, az a tulajdonosé, felveheti osztalékként.
Viszont a Profit First azt mondja, hogy a bevételből először a profitot különítsd el, ami a tulajdonosé, és ami megmaradt, gazdálkodjunk ebből. Akik olvasnak üzleti könyveket találkozhattak vele, például Robert T. Kiyosaki, aki a Gazdag papa, Szegény papa c. könyvet írta, szintén ezt vallja, hogy a tulajdonos először saját magát fizesse ki! Tehát hasonló szemlélettel találkozhattak már, de egyáltalán nem jellemző Magyarországon ez a nézőpont.

Ha röviden össze kellene foglalnod, mi a lényege pontosabban?

Az alap verzió az, hogy legyen 5 bankszámlád, az első, ahova a vevők utalnak, ahova beérkezik a bevétel. A második a profit számla, ahova félretesszük a tulajdonosnak a profitot, harmadik az adó, hiszen az adót nem tudjuk elkerülni, teljesen természetes, tegyük félre ezt is. A negyedik a tulajdonosi kompenzáció, ez a számla arra szolgál, ha a tulajdonos nem csak tulajdonosi feladatokat lát el, hanem részt vesz a cég működésében, akkor kapjon azért a tevékenységéért piaci bért. Az ötödik számla pedig az operatív kiadások, minden mást abból fedezünk. Ez az alap verzió, tehát ebből indulunk ki.

Felvázolhatunk egy esetet: abba gondoljunk bele, hogy mi van akkor, ha történik valami az tulajdonossal, aki az ügyvezető a cégben. Mondjuk betegség miatt kiesik egy évre a munkából, és elmegy gyógyulni, de az ő családjának ez a vállalkozás a megélhetése, és ez a bevétel kiesik. Ha nem tettük félre a tulajdonosi kompenzációs számlára az ügyvezetői bért, nem lesz miből új ügyvezetőt felvenni. Ha pedig nem tettük félre a profitot, akkor addig nem fog tudni miből megélni a cégtulajdonos a családjával. Tehát, ha így nézzük, akkor teljesen logikus a felépítése.

Mi a tapasztalat, mennyi idő, energia bevezetni a Profit First-höz kapcsolódó új szokásokat, a hátteret kialakítani hozzá?

Az, hogy mennyi idő bevezetni, függ a cég méretétől, függ attól, hogy mennyire hatékony az együttműködés a cégtulajdonossal, van-e esetleg egy kijelölt kapcsolattartó cégen belül, akivel jól lehet együttműködni. Illetve szükségünk van a könyvelő támogatására is, hiszen a könyvelésből fogjuk az alap adatokat összeszedni, amivel el tudunk indulni. Ha egy közepes vállalkozásról van szó, akkor 3-4 hónap alatt egy teljesen működőképes Profit First rendszert lehet felépíteni. És ami a tapasztalat, hogy ha bevezetik és működik valamilyen szinten, két hónap után biztosan fog adni egy határozott visszajelzést, ami rávilágít a nem megfelelően működő területre, ami a pénzkezeléssel kapcsolatos hiányosságra, hibára utalhat. Eddig minden cégnél, ahol bevezettük mindössze két hónapra volt ahhoz szükség, hogy megmutatkozzon egy olyan problémára, amit, ha a cégvezető orvosol, akkor a cége sokkal hatékonyabban tud működni.

Mi a feltétele annak, hogy valaki sikeresen alkalmazza, és mi lehet az akadálya?

Mindenképpen egy döntésre van szükség, hogy igen, én ezt a rendszert szeretném bevezetni. Igazából nincsen semmilyen különösebb feltétele. Épp ugyanaz, mint bármelyik másik projektnek. Jelöljünk ki egy projektfelelőst, aki végig viszi a bevezetését, illetve a tulajdonosnak is mindenképp részt kell vennie benne. Még egy technikai feltétele van, hogy legalább öt bankszámlával induljunk. Ezt úgy kell elképzelni, hogy három bankszámlával rendelkezzünk egy adott banknál, ahol a fő számlánk van, ahová érkezik a bevételünk, ott nyissunk még kettőt, és egy másik banknál pedig nyissuk meg a profit és az adó számlákat.

Mi az oka, hogy több bankra van szükség?

Ez is a sikerekhez és a buktatókhoz kapcsolódik. Ha például az adót és a profitot nem visszük át egy másik bankba, akkor azt képzeljük el, hogy amikor belépünk a netbank felületére, akkor az adón és a profiton lévő összegeket is fogjuk látni. És abszolút az emberi természetből adódik, hogy nem fogjuk tudni megállni, azt, hogy amikor ott felhalmozódik a pénz, hogy ne nyúljunk hozzá. Biztosan tudunk majd mondani legalább egy jó okot arra, hogy miért vegyünk ki pénzt a profit vagy az adó számláról. Egyszerűen csak a kísértést áttesszük egy másik bankba, oda be sem fogunk lépni a napi munkavégzés során. Ami pedig itt maradt, ebben a bankban - ahol a bevétel, a tulajdonosi kompenzáció és az operatív kiadás számla van -, ebből kell gazdálkodni.

Abba gondoljunk bele, hogy vállalkozók vagyunk. Mi úgy állunk hozzá, hogy majd mi megmondjuk, hogy ez hogyan legyen, és simán képesek lennénk ’meghekkelni’ egy fantasztikus rendszert azzal, hogy hozzányúlunk ahhoz, amihez nem szabad. Ezzel a módszerrel eltávolítjuk a kísértést, hogy még csak véletlenül se lássuk és eszünkbe se jusson elkölteni. Azért sem szabad elkölteni azt, ami a profiton van, mert az nem mind a tulajdonosé, fele fogja tartalmazni a cég pénzügyi tartalékát egy olyan váratlan helyzetre, mint pl.: a pandémia.

Én közgazdász vagyok, 25 éve könyvelek vállalkozóknak és tudom, milyen az, hogy egy számviteli törvényt kell elmagyarázni a valakinek. És nem azt mondom, hogy bárki képességével lenne baj, hanem a vállalkozónak nem az a dolga. Sem ideje, sem türelme átlátni. És azért szeretem Profit First módszert, mert egyszerű és életszerű és figyelembe veszi az emberi tulajdonságokat, szokásokat is.

Mire hat ki és mennyi idő után lesz érezhető az eredménye?

Mindenre kihat a Profit First, mert ha elkezdjük alkalmazni, akkor eljut odáig a vállalkozás, hogy először is a tulajdonos rendszeres profitot tud felvenni, lesz néhány havi tartaléka, ha valami történne, a vállalkozás a rezsiket, az adókat, munkavállalókat ki tudja fizetni. Biztos, hogy a tulajdonos a munkájáért járó fizetést is meg fogja kapni, és biztos, hogy minden költséget felülvizsgálunk, hogy valóban szükség van-e rá, vagy tudjuk-e helyettesíteni más, jobb megoldással. Mert életszerű, hogy jön az egyik kolléga, szüksége van egy új szoftverre, majd jön a másik kolléga, hogy szüksége lenne egy új eszközre. De ha átnézzük a részleteket, akkor simán kiderülhet, hogy hoppá, erre nincs szükség, vagy meg lehet oldani akár egy egyszerűbb, másik megoldással.
Az eredmény csak pozitív lehet, hiszen, amivel foglalkozunk és amit mérünk, annak eredménye lesz.

Van sikersztorid? Ahol kiválóan működik már és nagy a kontraszt a bevezetés előtti időszakhoz képest?

Igen, vannak sikersztorik. Azt mondom, ahol alkalmazzuk, ott van siker. De mondok egyet, ami közel áll a szívemhez, talán mert ez volt az első. Olyan jó visszaigazolása volt a Profit Firstnek, még nekem is, aki évek óta ebben a közegben élek, annyira más megközelítést adott, hogy teljesen beleszerelmesedtem.

A sztori röviden: volt egy vállalkozás, jól működött, 100 millió nettó árbevétel, szolgáltató szektorban dolgoztak, voltak kész, jól működő folyamatok és szervezeti felépítés. Volt a tulajdonos, aki volt maga volt az cégvezető is, volt operatív vezető, szakértők, asszisztensek, és mégis a tulajdonos éjjel-nappal dolgozott. Tehát hiába voltak meg a rendszerek, és folyamatok, és semmi nem indokolta volna a rengeteg túlmunkát, mégis folyamatosan dolgozott, és nem állt össze a tulajdonosnak az ár érték arány, hogy amennyi munkát belefektet, ki tudja venni a cégből. Az operatív vezetője, elég sokat hibázott, de a tulajdonos magában még mentegette, és nem akart új munkaerőt keresni helyette, mert az rengeteg energia megtalálni és bevezetni, és így is nagyon sokat dolgozott. Amikor bevezettük nála a Profit First-öt, néhány hét alatt, az alábbi eredményekre jutott: tud profitot felvenni a cégéből, tehát, mint tulajdonos rendben van, ki tudja fizetni az adókat, rendben van. Átvizsgálta a költségeit, hogy kell-e optimalizálni, ez is rendben van. Viszont az operatív vezetőjével kapcsolatban kiderült, hogy pontatlanul és/vagy nem is végezte el a feladatát. Kiderült, hogy a cégvezető gyakorlatilag dolgozott helyette akár hétvégén is, tehát foglalkoztatott úgy egy munkavállalót, hogy még a feladatai nagy részét is ellátta helyette. De onnantól, hogy a Profit First megmutatta, hogy miért kell éjjel-nappal dolgoznia, az operatív vezetővel gyorsan elköszöntek egymástól. És közben kiderült, hogy a többi munkatárs sem tudott vele együttműködni, így az azt követő másfél év visszaigazolta, hogy valóban jók a folyamatok és hogy kellemesebb légkörben eredményesebben tudnak együtt dolgozni kevesebben.

Valamilyen módon minden területet ellenőrzése alá von a Profit First, mert tulajdonképpen minden abból indul ki, hogy ki tudod-e fizetni vagy sem. Nagyon egyszerű, így az is ki tudja következtetni segítségével a hibákat, aki az adózáshoz, könyveléshez nem feltétlenül ért.

Milyen típusú vállalkozásoknak tudsz segíteni és hol találnak meg Téged?

Minden vállalkozásnak megéri alkalmaznia a Profit First-öt, mert minden vállalkozónak szüksége van arra, hogy átláthassa a pénzügyeit, hogy olyan információkat kapjon, amelyek alapján rövid-, közép- és hosszútávú döntéseket tud hozni. De ha nincs ilyen eszköz a kezében, ha nincsenek pénzügyi információi, akkor nincs mire alapozni ezeket a döntéseket. Minden vállalkozónak, a kezdetektől ajánlom, hogy alkalmazza a Profit First-öt, mert követve a szabályokat tényleg kiszűri emberi szokásaink buktatóit.

Jászberényi Ivettet és csapatát a www.optitax.hu oldalon érhetitek el, ha a téma felkeltette érdeklődéseteket. Beszélgetésünk rövidesen folytatódik, a következő Innvoice – Optitax interjúban a Profit First 3. részeként a megvalósítás részleteivel bővítjük a sorozatot.