Mielőtt bárki a kardjába dőlne a NAV kapcsolattartási felületek láttán / hallatán, lássuk, egy átlagos cégvezető esetében mit is kell tudni / érteni?
Mikor először olvastam Michael E. Gerber – A V mítosz című könyvet, akkor láttam először a legnagyszerűbb igazságot a legegyszerűbb formában leírva:
Nem attól vagy vállalkozó, hogy kiváló szakember vagy és semmi más nem érdekel!
Azaz, attól, hogy szerelmes vagy abba, amit csinálsz, még nem vagy vállalkozó, cégvezető. Ha annak tekinted magad, nem húzhatod ki magad a saját céged bizonyos dolgai alól.
Azaz:
A könyvelőnek nem az a dolga, hogy vezesse a céged, ha Neked ehhez nincs kedved, semmi gond, ne légy cégvezető!
Minden magyar magánszemélynek (függetlenül attól, hogy cégvezető-e, vagy sem) lehet saját ügyfélkapuja. Cégek vezetőinek viszont egyenesen biztosan van. Az ügyfélkapun rengeteg dolgot intézhetünk elektronikusan: házasodhatunk, gépjárművet kérdezhetünk le, megnézhetjük, fizetik-e utánunk a járulékokat, betegtörténetünket áttekinthetjük, okmányirodai időpontot foglalhatunk, stb. Az ügyfélkapu regisztrációt bármely okmányiroda (kormányablak) intézi, így ott lehet regisztrálni, jelszót kérni. A cégkapu a NAV és egyéb hivatalok általi kapcsolattartásra használatos a képviselt cégek kapcsán is. Egyéni vállalkozókat a cégkapu nem érinti. A NAV itt kommunikál hivatalos leveleket, megkereséseket, melyekről mindenképpen tudnunk kell. A cégkapu valójában olyan, mint egy postaláda. A cégkapu regisztráció 2018.01.01-től kötelező, így valószínűleg ez a regisztráció már megtörtént. A regisztrációt a https://cegkapu.gov.hu/ címen lehet megtenni, esetleg érdemes a könyvelőhöz fordulni a regisztrációs adatok ügyében. A cégkapuhoz egyszerűen a magánszemély ügyfélkapu regisztrációjával lehet hozzáférni. A NAV legújabb csodafegyvere, melyet fokozatosan 2018 júliusától kezdtek bevezetni. A lényeg, hogy a gazdaság fehérítése céljából, az online pénztárgépek után a számlák is beküldésre kerülnek a NAV-hoz, ehhez azonban minden cégnek regisztrálnia kell magát a NAV online számla rendszerébe is. Az onlineszámla regisztráció a https://onlineszamla.nav.gov.hu/ címen végezhető el, cégvezető esetén semmi más nem kell hozzá, mint egy ügyfélkapu regisztráció. A fentiekből látszik, hogy valójában nem olyan bonyolult az elektronikus ügyintézés, mint amilyennek tűnik. Nagyon röviden leírható egy evolúciós képlettel: 1. Magánszemély (ügyfélkapu) 2. Képviselt cégek (cégkapu) 3. Kibocsátott számlák (online számla)
A cikk szerzője:
©InnVoice Ügyviteli Szoftver Kft. 2024
Általános Szerződési Feltételek
Adatvédelmi Nyilatkozat