Számla javítása, mit tegyek, ha elrontottam a számlát?

innvoice-

Figyelem! Az alábbi információk nem helyettesítik a könyvelővel, vagy szakemberrel való konzultációt, a szoftver készítője a helytelenül alkalmazott szabályokért felelősséget nem vállal. Minden esetben konzultáljon könyvelőjével is! A javításra két lehetőségünk van: 1. Helyesbítő számla kiállítása (ami az eredeti számlával együtt érvényes)

Ebben az esetben helyesbítő (módosító) számlát kell kiállítani, ahol korrigálhatjuk az adatokat.

A helyesbítő (módosító) számla az eredeti számlával együtt érvényes, tehát mindkettőt a vevőnek is el kell juttatni.

A helyesbítő számlán automatikusan rajta van a hivatkozás az eredeti számlára, illetve egyértelműen szerepelnek rajta a javítások, helyesbítések.

A helyesbítő számla összege csak a különbségből eredő összeg lesz.

Számla helyesbítés gyakori okai: – vevő név, cím hibás – rossz teljesítési dátum – számláról lemaradt tételsor – elhagyott, vagy hibás megjegyzés – rossz fizetési mód (ebben az esetben nem kötelező helyesbíteni, mivel a fizetési mód nem kötelező adata a számlának, a vevő attól eltérhet) – egy-egy tételsort érintő hiba (rossz név, hibás mennyiség, ár, rossz ÁFA kulcs, stb.)

 2. Stornó (érvénytelenítő) számlát állítunk ki

Hivatkozással az eredeti számlára, feltüntetjük az érvénytelenítés okát. A stornó számla az eredetivel megegyező, de összegekben negatív előjelű számla lesz. Ha már eljuttattuk az eredeti számlát a vevőhöz, juttassuk el ezt a számlát is.

A stornó számlán az eredeti számlával megegyező teljesítési dátum, mai nap számla kelte kell, hogy szerepeljen.

Számla stornózásának leggyakoribb okai lehetnek: – garanciális visszavásárlás – nem történt kifizetés, gazdasági esemény, teljesítés – tévesen kiállított számla

FONTOS! Ügyeljünk arra, hogy a stornó és helyesbítő számlát (utóbbit különösen, ha eredményeképpen negatív áfát állapítunk meg) bizonyítható módon átadjuk a vevőnek (tértivevény, személyes írásbeli átvétel, stb.), ugyanis enélkül mi ugyan visszakértünk az államtól általános forgalmi adót, viszont nem biztosítottuk, hogy a vevőnk ezt az általános forgalmi adót, mint plusz adót be tudja vallani az állam felé! Szükséges teendők, következmények: Ha a helyesbítést követően a számla összege (és az áfa) 1.)  nő, akkor saját cégünknek annak az időszaknak az áfabevallását kell felülvizsgálni, amelyik áfa bevallási időszakot érinti az eredeti számla. Ha tehát az eredeti számla áfáját már bevallottuk, akkor azt a bevallást most nekünk önellenőrizni kell, ráadásul a pótlólagosan megállapított áfa különbözet után ún. önellenőrzési pótlékot kell fizetnünk (első önellenőrzés alkalmával a jegybanki alapkamattal megegyező mértékben, további önellenőrzések esetén a jegybanki alapkamat másfélszeresével kell számolnunk) az eredeti számla áfa megfizetésének határidejétől eltelt időszakra, 2.) csökken, akkor az így keletkezett csökkentő adókülönbözetet a legközelebb esedékes áfa bevallás során kell figyelembe venni, már beadott áfabevallás önellenőrzésére nincs szükség.

Számlázóprogram használatával az elrontott számlák javítása is gyerekjáték.

2020-ban már nem érdemes a kézi számlatömbökkel vacakolni, hiszen ott még a javítás is sokkal körülményesebb, nem beszélve a NAV online számla rendszeréről, hiszen a javításokat is jelenteni kell.

Sokkal célszerűbb tehát számlatömb helyett online számlázóprogramot használni, ami segít az ilyen bonyodalmakat elkerülni.

A cikk szerzője:

innvoice

Értesülj tippek, hírek, sikertörténetek

Bérelt áruház, vagy saját építésű? Van bármi előnye, ha magyar fejlesztésű áruházat választunk?
Idei évünk az időspórolásról szólt, számos funkcióval akár egyenként is rengeteg időt tudtunk ügyfeleinknek megtakarítani. Tekintsük át, mi történt 2023-ban.
2023-ban ismét a pénzügyileg legmegbízhatóbb cégek minősítését kaptuk.