Miért ragaszkodunk egy régi, saját fejlesztésű webáruházhoz, még akkor is, amikor már rég váltani kellene?

„Ennyi pénz és idő után már nem válthatok…” – webáruház-tulajdonosok láthatatlan csapdája

Ha van saját fejlesztésű webáruházad, jó eséllyel ismered ezt az érzést:

  • éveken át fejlesztgetted,

  • milliók mentek el programozásra, integrációkra, „kisebb módosításokra”,

  • rengeteg idő, ideg és kompromisszum van benne.

Aztán valaki szemtelen odaveti:
„Figyelj, jobban járnál egy bérelhető rendszerrel.”

És összeugrik a gyomrod:

„De hát én ebbe már ennyit beletettem. Ezt nem dobhatom ki az ablakon.”

Pedig a legtöbb webáruház-tulajdonos pont itt csúszik bele egy nagyon alattomos csapdába:
nem azt nézi, hogy mostantól mennyit hoz vagy visz a rendszer, hanem azt, hogy eddig mennyibe került.

Hogyan lesz a szerelemből tehertétel?

Az elején még minden szép volt. Sétáltunk együtt a tó partján kézenfogva!
A saját fejlesztésű rendszer izgalmas, egyedi és „csak a tiéd”:

  • különleges funkciók,

  • speciális logika,

  • olyan dolgok, amiket egy bérelhető rendszerben nem láttál.

Teljesen érthető, hogy ezt választottad.
A gond nem az indulással van, hanem azzal, ami utána következik.

A mindennapokban valahogy így néz ki:

  • egy új fizetési mód: projekt

  • egy kis módosítás a kosárban: projekt

  • egy akciós logika (pl. „2+1 ajándék”): projekt

  • egy kupontípus: projekt

  • Facebook Pixel, Conversion API, új feedek: projekt

  • összekötni az új számlázóval: projekt

És minden projekt pénz, idő, egyeztetés, csúszás.

Közben a piac nem vár.
A konkurensed megnyom egy kapcsolót a bérelhető rendszerében, és másnap már használja az új funkciót, amire te még csak ajánlatot kaptál.

A valódi fájdalom: amikor a rendszer már nem érted dolgozik

Sok tulajdonos ott érzi, hogy baj van, amikor rájön:
a webshopja gátolja a növekedést.

Néhány tipikus jel:

  • „Folyton a fejlesztőt várom.”

  • „Minden apróság százezrekbe kerül.”

  • „A marketinges már nem is mer kérni semmit.”

  • „Mobilon tudom, hogy nem az igazi, de a fejlesztés horror lenne.”

  • „Nem tudjuk lekövetni, amit a nagyok csinálnak.”

Ilyenkor a rendszer már nem eszköz, hanem fék.
Mégis sokan kapaszkodnak bele, pusztán azért, mert rengeteg pénz és energia van mögötte.

A nagy, kimondatlan félelem: „Mi lesz a Google-helyezéseimmel?”

Talán ez a legerősebb belső hang:

„Ha váltok egy másik rendszerre, el fognak tűnni a pozícióim a Google-ből.”

Ez teljesen érthető.
Ha a forgalmad jelentős része organikus, logikus félni attól, hogy egy költözés felborít mindent.

Nézzük szét józanul, mi az, ami valós veszély, és mi az, ami csak félelem.

A kellemetlen igazság: lehet, hogy már most is veszítesz

Sok egyedi webáruház technikailag elavult:

  • lassú mobilon,

  • gyenge a Core Web Vitals,

  • nincs vagy hiányos a schema markup,

  • kusza az URL-struktúra,

  • rengeteg a technikai hiba,

  • mobilon gyakran döcög a felhasználói élmény.

A Google egyre inkább a gyors, mobilbarát, technikailag tiszta oldalakat szereti.
Ha a rendszered ebben gyenge, akkor nem a váltástól fogsz hátrébb csúszni – hanem attól, hogy nem váltasz.

Mikor omlik össze a SEO egy váltásnál?

Szinte mindig ugyanazok a hibák:

  • szétesik az URL-struktúra,

  • nincs rendesen felhúzva a 301-es átirányítás,

  • hiányos vagy rossz az új sitemap,

  • eltűnik egy csomó tartalom vagy belső link,

  • kapkodva, tesztelés nélkül megy élesbe az új rendszer.

Ez nem a „bérelhető rendszer hibája”.
Ez egyszerűen rosszul menedzselt költözés.

Lehet jól is csinálni

Egy átgondolt átállásnál:

  • a fontos URL-ek 301-gyel átirányításra kerülnek,

  • a kategóriák, termékek struktúrája nem esik szét,

  • a tartalom megmarad,

  • a rendszer gyorsabb és mobilbarátabb lesz,

  • a technikai SEO valójában javul.

Ilyenkor a váltás nem rombolja, hanem hosszú távon erősíti a Google-jelenlétet.

A kérdés valójában nem az, hogy:

„Veszítek-e pozíciót, ha váltok?”

Hanem inkább az, hogy:

„Mennyit vesztek, ha maradok egy technikailag gyengébb rendszeren?”

A fejlesztő-függőség, amiről kevesen beszélnek

Van még egy elég kényes pont:
mi van, ha a fejlesztő eltűnik a képből?

  • új munkát kap,

  • kiég,

  • elege lesz az e-commerce-ből,

  • vagy egyszerűen nem prioritás már neki a te projekted.

Ilyenkor te ott állsz egy egyedi, szép, de másnak érthetetlen kóddal.
Ha be is száll egy új fejlesztő, az első hónapja arról szól, hogy:

  • „Ezt ki írta?”

  • „Ez miért így van megoldva?”

  • „Ehhez nem nyúlok, mert szétesik.”

A rendszer fenntartása egyre drágább és bizonytalanabb.
És mindeközben a bérelhető rendszerekhez egész iparágnyi szakember ért.

Mikor jelzi a valóság, hogy itt az idő váltani?

Nem kell hozzá nagy tudomány, elég, ha őszintén végigmész pár kérdésen:

  • Folyton csúsznak a fejlesztések?

  • Nehéz vagy drága bármilyen kampányötletet technikailag megcsinálni?

  • Gyakran hallod azt, hogy „ezt nem egyszerű beépíteni a mostani rendszerbe”?

  • Mobilon tudod, hogy gyengébb az élmény, mint a konkurenciánál?

  • A marketingesed már inkább visszafogja magát, mert „úgysem lesz kész időben”?

  • Félsz hozzáérni a rendszerhez, mert gyakran hoz magával új hibát?

Ha ezek közül több is igaz, akkor a rendszered valószínűleg már többe kerül, mint amennyit ér – még akkor is, ha szépen fut.

„De akkor mi lesz az eddig beleölt pénzzel?”

Ez talán a legfájdalmasabb kérdés.

A rövid válasz:
az a pénz már nem jön vissza.

Az viszont igenis számít, hogy:

  • mennyivel lettél okosabb közben,

  • mennyivel tisztábban látod, mire van szüksége egy webshopnak,

  • mennyi fölösleges kört nem futsz már le egyszer egy új rendszerben,

  • mennyi hibás döntést nem ismételsz meg.

A rengeteg befektetett energia tapasztalatként veled marad.
Nem vész el – csak végre nem a rendszer „táplálására”, hanem a növekedésre tudod fordítani.

Miért nem visszalépés a bérelhető rendszer?

Sok tulajdonos fejében a képlet még mindig ez:

  • egyedi = profi, komoly

  • bérelhető = fapados, kezdő szint

Közben a valóságban:

  • a bérelhető rendszerek folyamatosan frissülnek,

  • beépítve kapod, amiért máshol külön fizetsz,

  • az integrációk, marketing eszközök, fizetési megoldások 1–2 kattintásra vannak,

  • nem neked kell műszakilag megfelelni a Google, a bankok, a futárszolgálatok elvárásainak.

A lényeg:
nem attól vagy „komoly”, hogy saját kódod van,
hanem attól, hogy a webshopod mennyire hoz stabil, növekvő bevételt.

Összefoglalva

Nem hiba, hogy egykor egyedi fejlesztésbe vágtál.
Akkor valószínűleg jó döntésnek tűnt, és lehet, hogy akkor tényleg az is volt.

A kérdés ma már nem ez.

A kérdés az, hogy:

  • a jelenlegi rendszered segíti, vagy hátráltatja a növekedést?

  • gyors vagy vele, vagy mindig vársz valakire?

  • biztonságot ad, vagy inkább rettegést a következő fejlesztői számlától?

  • pozíciót épít a Google-ben, vagy lassan lemarad a technikai elvárások mögött?

Váltani nem kudarc.
Az igazi hiba az, ha egy régi döntés foglyaként működteted tovább a cégedet, miközben már rég nem az szolgálja legjobban az érdekeidet.

Az a munka, pénz és energia, amit eddig beleöltél, nem ment kárba.
Pont ezek miatt tudsz ma sokkal jobb, higgadtabb, tudatosabb döntést hozni.

És lehet, hogy a következő nagy lépésed nem „még egy fejlesztési sprint” lesz, hanem egyszerűen az, hogy kimondod:

„Eddig jó volt, de innen másik pályán érdemes továbbmenni.”

Onnantól kezdve a rendszer végre újra érted fog dolgozni – nem fordítva.