Miért ragaszkodunk egy régi, saját fejlesztésű webáruházhoz, még akkor is, amikor már rég váltani kellene?

„Ennyi pénz és idő után már nem válthatok…” – webáruház-tulajdonosok láthatatlan csapdája
Ha van saját fejlesztésű webáruházad, jó eséllyel ismered ezt az érzést:
éveken át fejlesztgetted,
milliók mentek el programozásra, integrációkra, „kisebb módosításokra”,
rengeteg idő, ideg és kompromisszum van benne.
Aztán valaki szemtelen odaveti:
„Figyelj, jobban járnál egy bérelhető rendszerrel.”
És összeugrik a gyomrod:
„De hát én ebbe már ennyit beletettem. Ezt nem dobhatom ki az ablakon.”
Pedig a legtöbb webáruház-tulajdonos pont itt csúszik bele egy nagyon alattomos csapdába:
nem azt nézi, hogy mostantól mennyit hoz vagy visz a rendszer, hanem azt, hogy eddig mennyibe került.
Hogyan lesz a szerelemből tehertétel?
Az elején még minden szép volt. Sétáltunk együtt a tó partján kézenfogva!
A saját fejlesztésű rendszer izgalmas, egyedi és „csak a tiéd”:
különleges funkciók,
speciális logika,
olyan dolgok, amiket egy bérelhető rendszerben nem láttál.
Teljesen érthető, hogy ezt választottad.
A gond nem az indulással van, hanem azzal, ami utána következik.
A mindennapokban valahogy így néz ki:
egy új fizetési mód: projekt
egy kis módosítás a kosárban: projekt
egy akciós logika (pl. „2+1 ajándék”): projekt
egy kupontípus: projekt
Facebook Pixel, Conversion API, új feedek: projekt
összekötni az új számlázóval: projekt
És minden projekt pénz, idő, egyeztetés, csúszás.
Közben a piac nem vár.
A konkurensed megnyom egy kapcsolót a bérelhető rendszerében, és másnap már használja az új funkciót, amire te még csak ajánlatot kaptál.
A valódi fájdalom: amikor a rendszer már nem érted dolgozik
Sok tulajdonos ott érzi, hogy baj van, amikor rájön:
a webshopja gátolja a növekedést.
Néhány tipikus jel:
„Folyton a fejlesztőt várom.”
„Minden apróság százezrekbe kerül.”
„A marketinges már nem is mer kérni semmit.”
„Mobilon tudom, hogy nem az igazi, de a fejlesztés horror lenne.”
„Nem tudjuk lekövetni, amit a nagyok csinálnak.”
Ilyenkor a rendszer már nem eszköz, hanem fék.
Mégis sokan kapaszkodnak bele, pusztán azért, mert rengeteg pénz és energia van mögötte.
A nagy, kimondatlan félelem: „Mi lesz a Google-helyezéseimmel?”
Talán ez a legerősebb belső hang:
„Ha váltok egy másik rendszerre, el fognak tűnni a pozícióim a Google-ből.”
Ez teljesen érthető.
Ha a forgalmad jelentős része organikus, logikus félni attól, hogy egy költözés felborít mindent.
Nézzük szét józanul, mi az, ami valós veszély, és mi az, ami csak félelem.
A kellemetlen igazság: lehet, hogy már most is veszítesz
Sok egyedi webáruház technikailag elavult:
lassú mobilon,
gyenge a Core Web Vitals,
nincs vagy hiányos a schema markup,
kusza az URL-struktúra,
rengeteg a technikai hiba,
mobilon gyakran döcög a felhasználói élmény.
A Google egyre inkább a gyors, mobilbarát, technikailag tiszta oldalakat szereti.
Ha a rendszered ebben gyenge, akkor nem a váltástól fogsz hátrébb csúszni – hanem attól, hogy nem váltasz.
Mikor omlik össze a SEO egy váltásnál?
Szinte mindig ugyanazok a hibák:
szétesik az URL-struktúra,
nincs rendesen felhúzva a 301-es átirányítás,
hiányos vagy rossz az új sitemap,
eltűnik egy csomó tartalom vagy belső link,
kapkodva, tesztelés nélkül megy élesbe az új rendszer.
Ez nem a „bérelhető rendszer hibája”.
Ez egyszerűen rosszul menedzselt költözés.
Lehet jól is csinálni
Egy átgondolt átállásnál:
a fontos URL-ek 301-gyel átirányításra kerülnek,
a kategóriák, termékek struktúrája nem esik szét,
a tartalom megmarad,
a rendszer gyorsabb és mobilbarátabb lesz,
a technikai SEO valójában javul.
Ilyenkor a váltás nem rombolja, hanem hosszú távon erősíti a Google-jelenlétet.
A kérdés valójában nem az, hogy:
„Veszítek-e pozíciót, ha váltok?”
Hanem inkább az, hogy:
„Mennyit vesztek, ha maradok egy technikailag gyengébb rendszeren?”
A fejlesztő-függőség, amiről kevesen beszélnek
Van még egy elég kényes pont:
mi van, ha a fejlesztő eltűnik a képből?
új munkát kap,
kiég,
elege lesz az e-commerce-ből,
vagy egyszerűen nem prioritás már neki a te projekted.
Ilyenkor te ott állsz egy egyedi, szép, de másnak érthetetlen kóddal.
Ha be is száll egy új fejlesztő, az első hónapja arról szól, hogy:
„Ezt ki írta?”
„Ez miért így van megoldva?”
„Ehhez nem nyúlok, mert szétesik.”
A rendszer fenntartása egyre drágább és bizonytalanabb.
És mindeközben a bérelhető rendszerekhez egész iparágnyi szakember ért.
Mikor jelzi a valóság, hogy itt az idő váltani?
Nem kell hozzá nagy tudomány, elég, ha őszintén végigmész pár kérdésen:
Folyton csúsznak a fejlesztések?
Nehéz vagy drága bármilyen kampányötletet technikailag megcsinálni?
Gyakran hallod azt, hogy „ezt nem egyszerű beépíteni a mostani rendszerbe”?
Mobilon tudod, hogy gyengébb az élmény, mint a konkurenciánál?
A marketingesed már inkább visszafogja magát, mert „úgysem lesz kész időben”?
Félsz hozzáérni a rendszerhez, mert gyakran hoz magával új hibát?
Ha ezek közül több is igaz, akkor a rendszered valószínűleg már többe kerül, mint amennyit ér – még akkor is, ha szépen fut.
„De akkor mi lesz az eddig beleölt pénzzel?”
Ez talán a legfájdalmasabb kérdés.
A rövid válasz:
az a pénz már nem jön vissza.
Az viszont igenis számít, hogy:
mennyivel lettél okosabb közben,
mennyivel tisztábban látod, mire van szüksége egy webshopnak,
mennyi fölösleges kört nem futsz már le egyszer egy új rendszerben,
mennyi hibás döntést nem ismételsz meg.
A rengeteg befektetett energia tapasztalatként veled marad.
Nem vész el – csak végre nem a rendszer „táplálására”, hanem a növekedésre tudod fordítani.
Miért nem visszalépés a bérelhető rendszer?
Sok tulajdonos fejében a képlet még mindig ez:
egyedi = profi, komoly
bérelhető = fapados, kezdő szint
Közben a valóságban:
a bérelhető rendszerek folyamatosan frissülnek,
beépítve kapod, amiért máshol külön fizetsz,
az integrációk, marketing eszközök, fizetési megoldások 1–2 kattintásra vannak,
nem neked kell műszakilag megfelelni a Google, a bankok, a futárszolgálatok elvárásainak.
A lényeg:
nem attól vagy „komoly”, hogy saját kódod van,
hanem attól, hogy a webshopod mennyire hoz stabil, növekvő bevételt.
Összefoglalva
Nem hiba, hogy egykor egyedi fejlesztésbe vágtál.
Akkor valószínűleg jó döntésnek tűnt, és lehet, hogy akkor tényleg az is volt.
A kérdés ma már nem ez.
A kérdés az, hogy:
a jelenlegi rendszered segíti, vagy hátráltatja a növekedést?
gyors vagy vele, vagy mindig vársz valakire?
biztonságot ad, vagy inkább rettegést a következő fejlesztői számlától?
pozíciót épít a Google-ben, vagy lassan lemarad a technikai elvárások mögött?
Váltani nem kudarc.
Az igazi hiba az, ha egy régi döntés foglyaként működteted tovább a cégedet, miközben már rég nem az szolgálja legjobban az érdekeidet.
Az a munka, pénz és energia, amit eddig beleöltél, nem ment kárba.
Pont ezek miatt tudsz ma sokkal jobb, higgadtabb, tudatosabb döntést hozni.
És lehet, hogy a következő nagy lépésed nem „még egy fejlesztési sprint” lesz, hanem egyszerűen az, hogy kimondod:
„Eddig jó volt, de innen másik pályán érdemes továbbmenni.”
Onnantól kezdve a rendszer végre újra érted fog dolgozni – nem fordítva.