Masni fashion & style, Kecskemét
Női ruházati kiskereskedelemmel foglalkozunk, igazából az alkalmi vonal volt a meghatározó egészen a covid megjelenéséig, és ez a műfaj még mindig jobban ül a lokális üzletekre, mint az online kereskedelemre, de sajnos belekényszerülünk, mert muszáj, hogy az eladásainkat valamilyen irányba elmozdítsuk. Nyilván nekem ehhez az kell, hogy az árukészletet is kicsit átalakítsuk. Mivel megszűntek az alkalmak ez így nehéz lett.
Kicsit próbáltunk átállni az utcai ruhákra, viszont farmert, pólót bárhol tudsz venni, de ha el akarsz menni egy esküvőre, vagy szülinapod van és tényleg szépen fel akarsz öltözni, akkor ritkán tudsz olyan ruhát venni, amiben csinos is leszel, jól is érzed magad, mert a nagyobb üzletláncok nem erre épülnek rá.
2020 előtt mindig azt mondtuk, hogy alkalom mindig van és lesz, ide kell helyezzük a hangsúlyt, de jött a covid… Azzal, hogy az alkalmak megszűntek, nekünk a bolti forgalmaink nagyban visszaestek, és az egyik üzletet be is kellett zárni. Muszáj valamilyen formában ezt a hiányt pótoljuk, illetve nagyon sok vásárlónk is kérte, emiatt jutottam el odáig, hogy elindulunk az online értékesítésben is.
A Masni, mint üzlet már 10 éve működik itt Kecskeméten. Itt a környékben, illetve egész sok helyen az üzletet ismerik. Nem saját készítéssel dolgozunk, nem is márkákkal. Volt márkaüzletem korábban több is, de nem láttuk ebben már az erőt. Inkább arra mentünk rá, hogy egy nőies, letisztult stílust képviseljünk márkától függetlenül. Próbáltuk úgy összerakni a termékeket, hogy legyen ruhánk, amiben mondjuk el lehet menni egy esküvőre 10 ezer Forint alatt is, de van 50 ezerért is, hogy egy széles réteget tudjuk kiszolgálni.
Az idén nagyon bízunk benne, hogy megengedik a lakodalmakat, és az emberek bepótolják azokat is, amik elmaradtak. Aztán a koszorúslány ruhák, amiket nagyon nagy számban tudtunk eladni, és ezáltal akár messziről is eljöttek az üzletbe, ezt mindenképp szeretnénk a webshopban is kihangsúlyozni.
Ami megkülönböztet bennünket másoktól, azok a fotók. Igazából a saját műtermi fotózást az országban márkákon kívül szinte senki nem csinálja, hogy minden ruhája ilyen mennyiségben be van fényképezve. Saját stúdiónk van, saját modellel és saját gépekkel dolgozunk, hogy ne azonosítsanak bennünket más üzletekkel. Az üzleteben is inkább megpróbálunk értéket hozzáadni a dologhoz, igényes környezet van, ha bejössz, normális alkalmazottakkal dolgozunk, akik akarnak és tudnak is segíteni, nem egy csíkos nylontáskába rakjuk a dolgainkat, hanem papírtáskába, és ha szükséges, dobozolunk.
Sajnos nem találtam jó megoldást az egyedi fejlesztéshez, nem az történt, amiben megegyeztünk, és bár megállapodtunk, nem úgy működött, ahogy szerettem volna. Majd plusz pénzösszegért jöhettek volna az újabb beállítások, ami már nem volt vállalható, és a későbbi várható fejlesztések szintén újabb költséget jelentettek volna. Azt tapasztaltam, hogy amint bele láttak az egyedi webáruház fejlesztői az offline boltom forgalmába, egyre nagyobb összeget kértek. UNAS nem a bevételeimmel foglalkozik. Eleinte túl sablonosnak találtam ezt az áruházat, de aztán kiderült, hogy ennek is megvan az oka, és egy nagyon megbízhatóan működő webshop motor, ami a méret változatokat is tudja kezelni Innvoice-szal szinkronban.
Az egyik megoldandó feladat, az időm, abból van a legkevesebb, de igazából, ami nekem probléma volt, hogy soha nem csináltam webáruházat, illetve mikor próbáltuk, mindig abba buktunk bele, hogy az üzletre akarok webáruházat építeni és egy webáruház fordítottan látja az egészet, ha webáruházat akarsz, akkor a webáruházzal foglalkozz, nekem pedig fontos, hogy az üzletre építsük a webshopot, mert ez az, ami működőképes, vagy ez az, ami már nekem bevált.
Ez nagyon lényeges, viszont azt sem szeretném, hogy most ezzel egyfolytában foglalkozni kelljen, hogy kivenni a webáruház készletéből vagy éppen felrakni. Szóval úgy gondolom, nekem nagyon le fogja egyszerűsíteni a dolgomat, a két felület összehangolása, hogy az Innvoice-szal fel tudom tölteni a termékeimet, így igazából teljes mértékben be tudom illeszteni a munkamenetembe. Mert a webshopba akkor fogom feltölteni a termékeket, mikor van rá időm, és nem az van, hogy ugye már ott van a webshopban de még nincs befotózva. Kép nélkül elég nehéz eladni egy ruhát, még lokális üzletben is most már egyre nehezebb, webshopban pedig nyilván képtelenség. Tehát nekem ez okozott nehézséget, de most úgy látom, hogy egyértelműen működni fog, és ennek nagyon örülök.
Most már csak egy kis időmet kell, rászánjak, hogy először az InnVoice-ban rendbe tegyem a dolgokat, hogy legyen egy teljes leltár, megnézzük, hogy milyen kategóriákban érdemes gondolkodni a webáruházban, mert a boltban nem ez volt a prioritás, hogy a megfelelő csoportban legyen a termék. Próbáltam figyelni rá, de nem volt fontos, mert lecsipogták a vonalkódot a boltban és kész, nem kellett keresgélni. A webshopba is szeretném átültetni azt a profizmust, amit az üzletben már felépítettünk, hogy tényleg minden, az InnVoice-nak hála rendben van, a vonalkódok, a törzsvásárlói plasztik kártyák szépen, dizájnolva egy egységes rendszert alkotnak az üzletben, mint szatyrok, termék címkék tekintetében, és ezt szeretném a webshopban is. Tehát hogy inkább tényleg szép legyen a webáruház és jól felépítve, és akkor úgy gondolom ott is be tudjuk hozni azt az vásárlói réteget, akit az üzletünkbe egyébként sikerült.
A készletkezelés, nekem ez volt a leges-legfontosabb, mert szeretek a részletekkel tisztában lenni. Keveset vagyok az üzletben, viszont rengeteget foglalkozom vele. De igazából már a kezdetektől az Innvoice-szal dolgozunk. Szabolccsal még 12 éve találkoztam 2009 környékén nyitottunk, azóta használom a szoftvereteket. Először az offline, majd az online verziót. De azóta én ezt imádom, hogy képben vagyok, tudom, hogy mi történik a boltban, e nélkül nem indítanék webáruházat, nehéz lenne. Tehát az Innvoice mindenképpen, és UNAS lesz a webshop motor, ami megfelelő számomra.
Magához az arculathoz találtam valakit UNAS ajánlásával, így az a része is megoldódik, amit szerettem volna korábban. Azonban azt a tanácsot kaptam, hogy előbb induljunk el, majd utána igazítsunk az arculaton. Egy sablon a webáruházban nem csak azért sablon, mert az az egyszerűbb UNAS-nak és akkor nem akar többet csinálni, hanem mert az emberek is ezt szokták meg. Ha belépsz egy webshopba, akkor van egy elvárt képed, hogy nézzen ki, ezért nem feltétlenül jó, ha teljesen egyedi, mert az emberek megszokásból szeretnek görgetni és klikkelni. Tehát nem rossz ez a sablonos felépítés, letisztultat, egyszerűt kell választani. Megnézzük, mi lesz, mi az, ami működik, és ha kell, a személyre szabást, arculatot hozzá lehet igazítani később, fél év múlva is. Egyelőre hagyom ezt a részét.
Igen, bár nem a nulláról indultunk el, de mindenképpen hasznos volt. Beszéltünk egy másfél órát körülbelül. Elmondta, hogy mire kell odafigyelni, mit kell csinálni, illetve a folyamatot magát. Végig mentünk, hogy néz ki nálunk, hogy beérkezik az áru, először van címkézve, utána jön a fotózás, így tudok online terméket csinálni a csupán fizikai termékből. Nyilván egy csomó folyamatot, amit ő lát, átbeszéltünk, hogy lenne jó. Sarkalatos kérdés a kiszállítás. Elképzelhető, hogy áprilistól az egekbe emeli az összes futárszolgálat az árát.
Érdekes lesz ez a sztori is, hogy mennyire tereli vissza a vásárlókat az üzletbe. Meg kell figyelni, hogy melyik szolgáltató nyújt elfogadható szolgáltatást, megfelelő áron. Ehhez is adott tippeket, hogy hányfélét érdemes, hogy ne töredezzünk szét, de legyen választási lehetőség is. A webshopnál nem feltétlenül csak az a lényeg, hogy az érdeklődést felkeltsük, hanem a lehető leggyorsabban véghez tudja vinni a vásárlást az érdeklődő. Nagyon sok webshop itt bukja el, hogy a vásárló nem tud azonnal dönteni, mert túl sok a lehetőség.
A cél az lenne, hogy a terméket, ha kiválasztotta, bedobja a kosárba, megrendeli és tényleg csak fél perc legyen. Onnantól kezdve nem akarnak az emberek erre időt szánni. Legyen például egy csomagpontod, egy házhozszállításod és egy csomagautomatád, de ne legyen sok belőle, és lehetőleg az, amelyikből a legtöbb van. Futárszolgálatnál is érdemes egy maximum kettő, nem érdemes több, illetve előjött a Posta kérdése is, ami a régi magyar jól beidegződött dolog.
Pesten felejtős, nem szeretik, viszont vidéken még mindig a legerősebb. Mert a postást ismerik, a postára be lehet menni, ha nincsenek otthon, a postás tudja, hogy Ági néni lánya Juliska és neki is oda lehet adni a csomagot. Nyilván látni kell, honnan jön a több vásárló, ha a vidék erősebb, akkor MPL-t javasolja. A futárnál egyszer Pisti megy másszor Józsi megy, éppen, akinek arra van a járata. A futár hajtva van, nem szeret beszélgetni, kidobja a csomagot, aztán helló. Ilyen szempontból is hasznos tanácsokat kaptam, amik csak tapasztalat útján jönnek ki.
Mindenképpen kell új emberben gondolkodnom, ez teljesen egyértelmű. Igazából szeretjük az állandóságot, de arra is rájöttünk, hogy meg kell szokjuk hogy valamilyen szinten folyamatosan cserélődnek az alkalmazottak. Nem egyszerű a helyzet, most sajnos megcsappant a létszám, máshogy nem tudnánk túlélni. Abból a szempontból most jó, hogy nincs akkora pörgés, máskor hetente 2-3 napot töltök itthon, mert külföldön vagyok beszerzésen vagy fotózáson, hogy most a folyamatok kidolgozására több idő marad, és ha a folyamatok megvannak, akkor mindenképp szeretnék legalább egy embert a webes rendelések kezelésére.
Korábban beszéltem marketinges céggel, aki komplex megoldást nyújtott volna, munkaerővel együtt a folyamathoz. Azonban nem az ilyen típusú üzletekből élnek meg a marketinges online világban dolgozó cégek szerintem, mint az enyém, és annyira más szemlélettel dolgoznak. Például ami nálunk működőképes és bevált azt nem tartják megfelelőnek.
Szeretem a hirtelen adódó lehetőségeket kihasználni. Ez lehet egy időjárási helyzet is, például más ruhát hirdetek, ha süt a nap, mint ha esik az eső. Ők azt mondták, hogy ez a lehető legrosszabb, nekem meg a legjobban bevált. Ők nem látják azokat a számokat, amiket én látok, ők csak tervekben hisznek és felépített folyamatokban, és azt mondják, hogy az, amit én csinálok, hogy kimegy az oldalunkra napi 40 poszt, annak semmi értelme, mert senki nem látja, de én meg látom, hogy látják, mert 200 ezer felett van az elérése hetente az oldalunknak, és ebből van 38 ezer aktivitás. Mert hogy nincs like és komment. Igen, mert úgy építettem fel, hogy nem nyereményjátékkal húztam fel és egy valóban érdeklődő közönséget próbáltam elérni.
15 éve vagyok Facebookon, talán az életemben semmit nem lájkoltam. Nem az mutatja meg egy oldal eredményességét, hogy hány like van egy képen, hanem hogy hányan jönnek be azt megvenni, és nekünk ez eddig működött. Nyilván ezt ők nem tudták kezelni és nem jutottunk konszenzusra. Én a számokból látom, hogy jó. Aki meg teljesen kiszervezte ezt a részét, ismerősöm, neki elég nagy fenntartásai vannak. Igazából semmivel nem nőttek az eladásaik, a márkaismertség igen, de nem lett több vásárlója egy darabbal sem.
https://www.facebook.com/masni.kecskemet
Egyelőre csak social média, Google-be most kezdem beleásni magam, eddig nem érdekelt az Adwords, átfogóan nem ismerem, de képben vagyok, hogy épül fel. Nyilván a webshop miatt erre is rá kell feküdjek, de egyelőre a Facebook, Insta hirdetéskezelőjét használom, és azt elemezzük folyamatosan. Marketinges cégeket ezért nem is nagyon fogok szerintem alkalmazni, később lehet, hogy Adwords-ben inkább, az sokkal szerte ágazóbb. Egyelőre nem tudtam összeegyeztetni az elképzeléseimet velük. Amit csinálnak, nagyon jó márkaépítésre, de én nem márkát szeretnék építeni, hanem el szeretném adni a ruháimat. Egyelőre egyedül kezelem a hirdetéseket.
Igazából már csak ember problémánk van, mikor működik az üzlet. Nem könnyű megfelelő munkaerőt találni, de a kihívásokat szeretjük és örülnénk neki, ha napi 150 csomagot kellene becsomagolnunk, megoldanánk. 🙂
A cikk szerzője:
©InnVoice Ügyviteli Szoftver Kft. 2024
Általános Szerződési Feltételek
Adatvédelmi Nyilatkozat