Már rengeteg helyről hallhattad, hogy idén új, átfogó változást vezet be a NAV a számlákra vonatkozó adatszolgáltatásban. Bizonyára rengeteg kérdés is felmerült benned azzal kapcsolatban, hogy mire készülj vállalkozóként 2020. július 1-jétől. Ebben a cikkben a NAV Online Számla adatszolgáltatás 2020-as változásairól kapsz összefoglalást. Így tisztán látod majd, hogy a továbbiakban milyen elengedhetetlen lépésekre van szükség, hogy szabályosan és a dupla adminisztrációs munkát elkerülve tudj számlákat kiállítani. Aki pedig nincs tisztában a módosításokkal, vagy nem tartja be a jogszabály változásokat, bizony több százezer forintnyi bírságra is számíthat az adóhatóság részéről.
A legelső, 2018. július 1-jén bevezetett módosítás azokat a belföldi adóalanyokat, azaz belföldi vállalkozásokat érintette, melyek 100 000 Ft áfaértéket elérő (illetve azt meghaladó) számlát állítottak ki más belföldi adóalany részére. A továbbiakban pedig a NAV 2020-ban és 2021-ben vezeti be az adatszolgáltatásra vonatkozó következő változtatásokat.
Ezen kívül minden számlán szükséges feltüntetni a vevő adószámát:
Ez azt jelenti, hogy ezentúl minden belföldi vállalkozás számára kiállított számla adatát látni fogja hatóság.
Így például ha szálláshely szolgáltató vagy, akkor ebben az esetben a magánszemély vendégeknek kiállított számlákról is szükséges adatot szolgáltatni – függetlenül attól, hogy az adott magánszemély belföldön vagy külföldön él. További változásként pedig januártól a külföldi vállalkozások részére kiállított számlák is érintettek. Így 2021-től minden belföldi számla adatát látja majd a NAV.
Ahogyan fentebb írtuk, az adatszolgáltatás 2020. július 1-től áfaértéktől függetlenül érinti a belföldi vállalkozások részére kiállított számlákat. Azaz bármilyen összegről kiállított, akár áfamentes számláról is van szó, elkerülhetetlen az adatjelentés. Emellett fontos tudnivaló, hogy az adatszolgáltatás határidőkhöz kötött a NAV felé:
Tehát a szigorítás júliustól érinti:
Mivel a szigorítás akkor is érint, ha:
…valószínűleg te sem szeretnél napokat tölteni az adatszolgáltatással járó adminisztrációval. Például kézi számlatömb esetén minden egyes számlát szükséges a megírás után a NAV Online Számla felületén feltölteni. Ez a folyamat – valljuk be – elég időigényes. Ha viszont most, 2020. július 1-je előtt váltasz olyan online számlázóprogramra, amely az adatszolgáltatást automatikusan és a szabályozásoknak megfelelően végzi, rengeteg plusz munkától szabadulsz meg.
Ahhoz, hogy megtudd, milyen beállítások elengedhetetlenek, hogy a számlázóprogram automatikusan teljesítse az adatszolgáltatást és neked ne legyen semmilyen további feladatod ezzel kapcsolatban, csupán néhány kattintás szükséges. Lépésről lépésre, részletesen megtalálod egy korábbi cikkünkben, hogyan néz ki a regisztráció a NAV Online Számla felületén és milyen további teendők fontosak.
Az InnVoice számlázóprogram felkészült a változásra, így aki InnVoice-t használ, semmilyen dupla munkájába nem kerül a számlázás. Ugyanis az InnVoice számlázóprogramban:
Emellett a program jelzi, ha valami miatt nem sikerül az adatok továbbítása, így mindig biztos leszel abban, hogy a számlaadatok valóban továbbításra kerültek. Tudjuk, hogy neked is fontos az idő, és szeretnéd megkímélni magad a többszöri adminisztrációtól. Szóval felejtsd el végre az időrabló kézi számlázást… Itt az idő ingyenesen online számlázóprogramra váltani!
A cikk szerzője:
©InnVoice Ügyviteli Szoftver Kft. 2024
Általános Szerződési Feltételek
Adatvédelmi Nyilatkozat