Az online pénztárgépek bekötése után két lépcsőben a NAV minden belföldi számla adatát is látni fogja a NAV. Ennek első lépcsőjeként 2020. július 1-től minden beföldön nyilvántartott adóalany számlája beküldésre kerül, 2021 január 1-től pedig a magánszemélyek számláit is látni fogja a NAV.

Kiket érint az adatszolgáltatás?

Alapvetően elmondhatjuk, hogy az adatszolgáltatás nem változott a 2018-ban bevezetett adatszolgáltatáshoz képest, tehát ugyanúgy a

Magyarországon nyilvántartásba vett adóalanyok közötti számlázási tranzakciók adatait kell szolgáltatni,

azaz olyan számlákról kell adatot szolgáltatni, mely egy Magyarországon nyilvántartott adóalany egy másik, Magyarországon nyilvántartott adóalany felé került kibocsátásra.

Így tehát

nem érinti a Magyarországon kívül regisztrált adóalanyok közötti tranzakciókat,

tehát például egy szlovák cég számlázásáról nem kell semmilyen adatot szolgáltatni.

Az összeg nem számít

Fontos, hogy

2020. július elsejétől összegtől függetlenül kerülnek a számlák adatszolgáltatásra.

Ez fontos változás a 2018-as adat-szolgátatáshoz képest, hiszen akkor még csak a 100 000 Ft áthárított adótartalmat elérő, vagy meghaladó számlák jelentése volt kötelező.

Magánszemélyek számlái nem érintettek

A magánszemélyek számára kibocsátott számlák továbbra sem lesznek jelentve a NAV felé,

azokat majd 2021 január elsejétől tervezi a NAV befogadni, így például szálláshelyek, vagy egyéb szolgáltatók még kapnak némi haladékot a számlák jelentéséből, ha azok magánszemélyeknek bocsátanak ki számlákat.

Csak a számlák érintettek

Fontos, hogy csak a Számlák kerülnek adatszolgáltatásra, tehát sem a díjbekérők, sem a szállítólevelek nem kerülnek adatszolgáltatásra, kizárólag a lezárt számlákról van szó.

Hogyan érdemes felkészülni?

Ha valaki kézi számlatömböt használ, akkor jelentős dupla adminisztrációra számíthat, hiszen 4 napon belül, 500 000 Ft felett, már másnap elektronikusan rögzítenie kell a NAV felületén a számlát.

Ezzel szemben, aki már most számlázóprogramot használ, annak nincs külön teendője, hiszen a számlázóprogramok gyártói már jó előre felkészítik programjaikat az adatszolgáltatásra.

Összefoglalóan azt mondhatjuk, hogy manapság nem éri már meg a kézi számlatömböt használni, mivel csak több adminisztrációt ír elő a használata, egy korszerű vállalkozás pedig minden eszközzel a hatékonyságra törekszik és nem az időpazarló tevékenységekre.

Az InnVoice számlázóprogram felkészült a változásra, így aki InnVoice-t használ, semmilyen új teendője nem lesz, az elkészült számlák beküldésre kerülnek.

Kritikusan fontos, hogy már most tájékozódjon mindenki számlázóprogramja gyártójánál, hogy támogatja-e a 2020 és 2021-ben esedékes változásokat, mivel most még van idő akár számlázóprogramot is váltani.