Webshop indítás és kezelés szakértővel a háttérben

admin-

Webshop indítása előtt és már működő internetes áruház esetén is lehetőséged van szakértői támogatást igényelni, véleményeket és együttműködési lehetőséget kérni.

Szeles Balázs, UNAS webshop-mentorral beszélgettünk gyakorlatias megközelítésből arról, hogy oktatással vagy anélkül érdemes-e belevágni a webshop indításba, mitől és hogyan lesz sikeres egy ilyen vállalkozás, illetve miként érdemes elindulni az úton.

Egy ideje már UNAS webshop-mentorként tevékenykedsz. Hogyan indult a történeted, miért ezt a területet, illetve miért az UNAS-t választottad?

Több, mint 10 éve foglalkozunk webfejlesztéssel és webáruház-készítéssel. Mi anno egyedi, WordPress-alapú webshopokat fejlesztettünk, ám rá kellett jönnünk arra, hogy a KKV-szegmensben nem éri meg egyéni rendszert fejleszteni. Vagy, csak nagyon kevés esetben, amikor az igények ezt kívánják meg, máskülönben általában nagyon drágára jön ki… Legtöbbször az volt a probléma, hogy az ügyfeleink maguk sem tudták pontosan felmérni az igényeiket, vagy nem mindig tudták megvásárolni, kiviteleztetni a számukra megfelelő rendszereket.

Az észrevételeink be is igazolódtak, hiszen óriási növekedésnek indult a piac, a bérelt rendszerek egyre népszerűbbek, ráadásul mostanra azt is látjuk, hogy óriási forgalmat tudnak bonyolítani. Az ügyfelek így sokkal gyorsabban kerülnek piacra, összességében elégedettebbek, hiszen nem egy több hónapos fejlesztést kell kivárniuk, hanem pár hét alatt aktívak lehetnek az online értékesítésben.

Hogyan látod, milyen a vállalkozói kedv a webshop-indításra itthon, és mekkora a lemorzsolódás?

Rengetegen próbálnak belekezdeni, rendkívül megnövekedett a webáruház-indítási kedv, ami a covidnak is köszönhető. Akkor egy hirtelen, tényleges emelkedést tapasztalhattunk az egyébként is felmenő ágban lévő területen, és a járvány alatt hirtelen sokan léptek a tettek mezejére azok közül is, akik addig csak gondolkodtak rajta, hogy belekezdjenek.

Amellett, hogy tényleg nagy számban indulnak el, azt is látjuk, hogy sokszor nincs megfelelő háttértudás. Vagyis nagyon sokan úgy vágnak bele, hogy – jó esetben – volt egy offline boltjuk, netán még az sem, és anélkül, hogy a témának utánajárnának, csak egyszerűen azt mondják, kell nekik egy webshop. Legtöbbször nem tudják, hogy a termékük piacra léptetéséhez milyen eszközökre van szükség és milyen költségekkel jár mindez. A legnagyobb problémát talán az szokta jelenteni, és egyben ez okozza a legtöbb lemorzsolódást is, hogy nem néznek utána igazán a témának. Gyakran menet közben, amikor egyébként már készíttettek maguknak egyedi webáruházat, jönnek rá, hogy nem is arra volt szükségük…

De az is gyakran ilyenkor derül ki, hogy nem a webáruház maga a legnagyobb költség, hanem annak a marketingje, és a plusz szolgáltatások, amelyek ehhez kellenek. Ezzel sokan nem kalkulálnak egyáltalán, és mire elkezdenek világosan látni, addigra ott van egy webshop, amit nem üzemeltetnek hatékonyan.

A lemorzsolódás tehát főleg annak köszönhető, hogy az ügyfelek nem tájékozódtak előre, illetve nem vették igénybe a lehetséges támogatásokat.

Szerinted mitől lesz sikeres egy webshop?

Szerintem egy webáruház sikere több mindenen múlik. Ezek közül az egyik a megfelelő termékkör kiválasztása. Ma már rengeteg a webshop, tehát felül kell múlni másokat, többet kell adni. Amikor valaki ki szeretne lépni a piacra, mindenképp tudnia kell a választ arra a kérdésre, hogy ő miben ad majd mást, mi az, amiért nála fognak megvásárolni az emberek egy olyan terméket, amit már mások is árulnak. Hiszen, lehetséges így is piacra lépni, csak akkor mindig egy kicsit jobban, egy kicsit máshogy kell adni ugyanazt.

Mi azt látjuk, hogy akinek nincs más érve, csak az, hogy kicsit olcsóbb lesz a termék a többi piaci szereplőhöz viszonyítva, annak a webshopja dől be leggyorsabban, vagyis ez a legkevésbé hatékony megoldás. Úgy tapasztaljuk, azok tudnak talpon maradni, akik tudatosan választják meg a terméket, alaposan megvizsgálják, mennyire piacképes, felmérik a lehetőségeket, és megnézik azt is, miként tudják majd hatékonyan értékesíteni. Ezzel együtt, azt is átgondolják, milyen szoftverekre lesz szükség a piacra lépéshez és a piacon maradáshoz egyaránt.

Melyek azok a területek, amelyeket induláskor és a működés során is erősen kézben kell tartani ahhoz, hogy a webshop eredményes legyen?

Először is, az egyik legfontosabb tényező, amit már említettem is, a termék maga, ezt követi a beszerzés. Itt meg kell vizsgálni például azt, hogy külföldről vagy Magyarországról történik-e, illetve dropshipping-rendszerrel dolgoznak-e majd. Aztán ott vannak egyéb logisztikai tényezők is, minthogy hogyan történik majd a termék csomagolása, helyben vagy kiszervezve, mindez milyen rendszerben fog működni, illetve, milyen módon jut majd el a vásárlóhoz.

Ha megvan a termék, ami a kalkuláció szerint működőképes lehet, akkor fontos mögé összerakni azt a rendszert, amely ezt ki tudja szolgálni. Mi alapvetően azért is szoktunk bérelhető rendszereket ajánlani, mert mindez egyénileg fejlesztve olyan drasztikusan sok energiát vihet el, amire a mai vállalkozóknak egyszerűen nincs kapacitása, ideje. Ilyenkor ugyanis vagy naponta kell a programozókkal egyeztetnie, vagy ha egyébként saját maga végzi a fejlesztést, akkor nem marad ideje a vevőszerzésre… És hiába van jó terméke a webshopnak, ha látogatókat nem tud behozni, akkor nem lesz, aki azt megvásárolja. A marketing nagyon fontos, illetve, hogy megfelelően válasszuk meg a marketing eszközöket. Ezt (is) mindenképp megéri előre felmérni. Mivel nagyon profi szakemberek érhetők el a területen, így előre tervezhető, milyen eladásokat hozzon a termék, illetve az is, amibe ez kerül, a marketingköltség, a különböző területeken, felületeken való megjelenések díja.

Amit szintén látunk a kezdő vállalkozásoknál, és megemlítendő probléma, hogy az elején mindenki csak a költségeket nézi. Amikor kiválaszt egy megoldást, legyen szó számlázóprogramról vagy ERP-rendszerről, a legtöbben csak azzal foglalkoznak, melyik a legolcsóbb, amivel „valahogy” működik majd a cég. Óriási a különbség ebben azokkal, akik már haladók, hiszen ők aszerint választanak ki egy rendszert, hogy mennyi munkát tud nekik megspórolni vagy épp bővíthető-e. Ez már csak azért sem elhanyagolható, mert mindenki azért épít vállalkozást, hogy az folyamatosan növekedjen, egyre több árbevételt termeljen. Így, aki olcsóság alapján, nagyon alapszintű tudással bíró rendszert választ, amelyben nincs bővítési lehetőség, az már csak ebből az okból is megakad egy szinten.

Mi azt ajánljuk, hogy bármilyen rendszert is választ egy vállalkozó, akár számlázóról, akár webáruház-motorról van szó, mindenképp bővíthető változatokat keressen, ami folyamatosan támogathatja őt a növekedésben. Így lehet sikeres webáruházat felépíteni.

Lényeges felmérni azt is, hogy egyáltalán hány kollégára lesz szükség, mert sajnos, a legtöbb kezdő vállalkozó úgy indul neki, hogy mindent ő maga egyedül akar elvégezni. Sokszor kattintja össze ő maga a bérelhető webáruházat, ami önmagában nem is lenne probléma, de ezzel egy időben ő kezeli a számlázást, a csomagolást, szerzi be az anyagot és tartja fenn az ügyfélszolgálatot is. Az elején talán ezzel nincs is gond, hiszen nem mindenki tud nagyobb költséget beletenni, viszont azt is fontos megérteni, hogy a leggyorsabb fejlődés azzal érhető el, ha a vállalkozó belátja, mely területen érdemes és lehetséges könnyíteni, mely folyamatokon tud egyszerűsíteni.

A mai napig látunk olyan vállalkozásokat, akik egyesével írnak meg számlákat, mert nem akarnak költeni a számlázóprogram és a rendszerük összekapcsolására, ami egyébként havi 2000 Ft-ból megoldható lenne. Olyanokkal is találkozunk, akik nincsenek futár céggel összekötve, egyesével írogatják a címkéket, mert nem tudják, milyen egyszerű lenne ezt automatizáltan megoldani. De hozhatnám példaként a banki költségek egyesével történő könyvelését is, ez sem ritka, pedig a rendszerrel a bank is összekapcsolható lenne. És mindez csak elveszi az időt, aminek kétféle következménye lehet. Vagy rájön a vállalkozó, hogy napi 24 órát dolgozik, vagy pedig, hogy igazából semmi nem halad rendesen a webshopjában…

Ezen a ponton szoktuk azt mondani, hogy egyszerűen érdemes lenne belátni, mit lehet kiszervezni, hogy más végezze el, és hogy nem az 1000 Ft-os különbségeket éri meg nézni, hanem azt, amire az adott vállalkozásnak szüksége van – ugyanúgy a jelenlegi működéséhez, mint a fejlődéshez. Ez azért is az egyik legfontosabb tényező, mert nagyon sokszor találkozunk ezekkel a korlátokkal, amikor vagy a szoftverek, vagy maga a vállalkozó a gátja a fejlődésének, és egyszerűen nem meri meglépni a következő szintet.

Van egy két éve működő webshop, amelynek tulajdonosa magának rakta össze az áruházat, és tőlem hallotta először, hogy lehet automatikusan számlázni, automatikusan címkét készíteni, sőt, azt is, hogy egy számlázóprogram többet tud annál, minthogy kiállítjuk a számlát a megrendelésről. Ez azért lehetséges, mert nem jártak utána. Mindenki nagyjából azon a részen akad meg, hogy Shoprenter legyen vagy UNAS, miközben az egész alapvetően sokkal fontosabb dolgokról szól, minthogy milyen webáruház-motor fusson a bolt alatt.

Miben más egy mentorált kezdés, hogyan működik? Illetve miben élvez előnyt, aki egy szervezett oktatási folyamattal indul el veletek?

Nálunk az az elsődleges, hogy mivel több száz webáruházas külső ügyfelünk van, nem kell arra várnunk, hogy az egyik megtapasztalja, neki hogyan fog működni, mire lesz szüksége, hanem tőlünk mindenki készen kap megoldást. Ez talán az egyik legnagyobb előnye annak, ha a mentorálás mellett dönt valaki, legyen szó akár egyéni tanácsadásról, akár arról, hogy elkészítjük helyette a rendszert.

Nagyon fontos, hogy amiben segíteni tudunk neki, az igazából az üzlet sokkal gyorsabb és profibb beindítása.

Hogy ne hónapok teljenek el addig, amíg egy webáruház elstartol, és hogy egyáltalán pénzt tudjon termelni. A mentorálásnak általában az az előnye, főleg kezdő vállalkozások esetén, hogy sokkal előbb beindulhat általa az üzlet, ráadásul úgy, hogy a tulajdonos semminek sem kell, hogy külön utánajárjon.

Mi már jól ismerjük ahhoz a piacot, pontosan meg tudjuk mondani egy adott webáruház esetén, melyik futár céggel éri meg dolgozni, milyen fizetési módokat és bankkártyás rendszert éri meg választani, vagy, hogy milyen számlázóprogram legyen a webshophoz bekötve. Segítünk mindenben, hogy mire kell figyelni a netes bolt felépítésekor, mert az sem mindegy, hogy ruházatot, kerékpárt vagy épp állateledelt értékesítünk-e, hiszen egészen más marketingre és rendszerekre lesz szükség. Számlázó esetén például ti is pontosan tudjátok, hogy mekkora előnyt jelent a ruházatnál a kezelt méretek szinkronizálása. Mindig az a lényeg, hogy mi a megfelelő rendszereket tudjuk ajánlani, és az ügyfélnek ne kelljen ezen gondolkodnia. Ehelyett, kap egy kész rendszert, amit ráadásul meg is tanítunk neki kezelni.

Hogy milyen lehetőségei vannak a bérelhető rendszerek esetén, abban azt tartjuk a legkomolyabb problémának, hogy nagyon sokan kezdenek bele „majd én összekattinthatom” -hozzáállással a webáruház felépítésébe. Ez alapvetően egyszerű is lehetne, mert ezeknél a webshopoknál már tényleg bármit be lehet állítani, viszont a bérelhető rendszerek rengeteget tudnak, az a vállalkozó pedig, aki a területtel itt találkozik először, egyszerűen nem látja át a rengeteg funkciót, és nem tudja megmondani, milyen beállításokra van szüksége. Pont azért van ennyi lehetőség ezekben a rendszerekben, mert minden felhasználó másmilyen, másféle igényekkel.

Tőlünk az ügyfeleink egyből egy kész rendszert kaphatnak, ráadásul olyat, ami nekik pont megfelelő, és amit mindig motorozni tudunk. A legtöbb ügyfelünkkel ugyanis folyamatosan együttműködünk. Tehát, azon túl, hogy egyszer támogatjuk a webáruház elkészítésében, hosszabb távon is segítünk szükség esetén a kommunikációban és fejlesztésekben is. Nagyon sokszor lehet hallani az 1%-os szabályról, hogy mindig csak egy kicsit kell hozzátenni, hiszen egy webshop sosincs kész: Ez így igaz, mindig van mit fejleszteni, akadnak újdonságok, és mindig úgy lehet auditáltatni egy rendszert, hogy hol van hiányossága, hogyan lehet bővíteni. Segítünk, ha már elkészült egy webáruház és további terv is van vele, sőt, ha már elértük azt a szintet, ami a cél volt, akkor is találunk még előre vezető utat.

Olyan webáruházakat mentorálunk, amelyek 10+ éve vannak piacon, óriási számokkal működnek, tehát beszélhetünk itt akár milliárdos bevételről is. Még az ilyen webshopok esetén is rengeteget tud segíteni, hogyha valaki külső segítővel vagy mentorral, auditorokkal dolgozik együtt, és megnézik, miben lehet fejlődni. Sokszor hallani, nem véletlenül, hogy egy külső szem sokkal több mindent vesz észre, illetve, a tapasztalatok alapján a legtöbb vállalkozásnak van egy-két-három webáruháza, míg a mentorok nem egyszer több száz netes bolttal dolgoznak együtt éves szinten. Vagyis rengeteg mindent látnak, pontosan rááll a szemük, pillanatok alatt meg tudják mondani, hol van hiba és mit kell kijavítani.

Nagyságrendileg hány webáruház létrejöttéhez nyújtottatok támogatást?

Először is, tudni kell, hogy az utóbbi 4-5 évben csak UNAS-webáruházzal foglalkoztunk. Nagyságrendileg, ha az egyedi auditokat, támogatásokat nézzük, akkor már elértük az 500-as számot az együttműködésekben. Az is fontos tudni, hogy több, mint 270 webáruház készült el az összeállított videós anyagunk alapján, amivel szintén támogatjuk az ilyen típusú vállalkozásokat. Emellett 150 webáruházat építettünk fel teljesen a nulláról.

Mit üzennél röviden a most induló webshop tulajdonosoknak?

Szerintem az a legfontosabb, hogy ne csak akkor vegyék igénybe tanácsadók segítségét, amikor ők már elkészítették a webáruházat, beletették a pénzt és az energiát, hanem már ezt megelőzően. Tehát, hogy mindenképp egy tanácsadóval kezdjenek, hiszen ő rengeteg időt és anyagi költséget tud nekik megspórolni azzal, hogy megmondja, megfelelő-e egyáltalán a kiszemelt irány, illetve, hogy segít az elindulásban.

Legtöbbször talán azzal találkozunk, hogy hozzánk is már csak akkor fordulnak, amikor a webshop eljutott valamilyen szintre, azonban nem arra, amelyre a tulajdonos gondolt. Amikor már elkezdünk vele dolgozni, akkor általában kiderül, hogy rengeteg pénzt és időt spórolhattunk volna meg neki, ha már az elején megkeres minket… Egyébként nem titok, hogy nagyon sok olyan vállalkozás is létezik, ahol valószínűleg azt tanácsoltuk volna, ebben a formában inkább ne indítsa el, mert nem lesz működőképes, és csak időt és pénzt fog áldozni rá. Sajnos, előfordulnak ilyen esetek, és mi ezt ugyanúgy őszintén megmondjuk, hiszen nem érdekünk elkészíteni egy működésképtelen webáruházat. Sőt, épp ellenkezőleg, működő, profitot termelő webáruházak kivitelezése a célunk.

Ez a legfontosabb: amikor el szeretnének indulni, előtte tanácsot érdemes kérni ugyanúgy a számlázóprogramról, mint a legjobb rendszerektől, amelyekhez rendelkezésre állnak a segíteni tudó tanácsadók. Sőt, ki lehet, és ki is kell mindent próbálgatni, véleményeket kikérni, és megnézni, mi az, ami tényleg megfelelő lesz, ahelyett, hogy reménykednek, a vaktában kiválasztott módszer talán működik majd valahogy… Mindenképp megéri támogatást kérni webshopindítás előtt.

Köszönjük szépen az interjút! – Téged pedig arra bíztatunk, kedves olvasónk, hogy lépj tovább, és a webshopmentor oldalán szerezz további gyakorlati segítséget!

Ha most tervezel UNAS webshoppal elindulni, jelentkezz 2022. július 20-ig a fenti linken, ahol 20% kedvezménnyel indulhatsz a több, mint 10 órás UNAS videós webáruház-tanfolyamon, hogy könnyebben építhess sikeres vállalkozást!

Jelentkezéskor ne felejtsd el megadni az INNVOICE kuponkódot!

A cikk szerzője:

admin

Értesülj tippek, hírek, sikertörténetek

A hosszú fizetési határidejű számlák megakadályozzák, hogy a cégünk gyorsan hozzáférjen a számlák összegéhez, ezáltal beruházások, vagy akár a napi költségek fedezése is veszélybe kerülhetnek. Erre kínál megoldást a faktoring.
Megszűnt a KATA? Ideje komolyan újratervezned a vállalkozásod. Mutatunk egy kalkulátort, aminek használatával nem csak a megnövekedett adóterhekre készülhetsz fel, de akár több profitot is tudsz termelni.