Három csoportra osztanám azokat, akik webáruház indítással kapcsolatban megkeresnek. Az egyik csoport, a korábban csak offline bolttal rendelkező vállalkozások, akiknek nem volt még online rendelési felülete. Nyilván ők tavaly tavasszal szembesültek azzal, hogy kidőlt az egyetlen láb, kiesett a bevételi forrás. Meglepően sok vállalkozás tartozik ebbe a csoportba, még a nagyok között is találhatunk olyan kereskedelmi hálózatot, akiknél eddig elmaradt az online shop elindítása
A másik csoportba azok tartoznak, akik eddig teljesen más területen dolgoztak, de szintén elvesztették a bevételi forrásukat. Valószínűleg olyan területen dolgoztak, ahol a járványhelyzet miatt nincs vásárlás, nincs bevétel. Ők annyiban különböznek az első csoporttól, hogy nincs kereskedelmi tapasztalatuk, és azért gondolkodnak a webáruház indításán, mert divat lett webshopot indítani – a bevétel nélkül maradottak közül nem kevesen ebben keresik a jövedelem kiegészítését vagy annak pótlását. Körülbelül akkora népszerűségnek örvend a webshopindítás, mint a 80-as években a videótéka vagy az ital diszkont nyitása.
A harmadik csoportot azok alkotják, akik már üzemeltetnek valamilyen webáruházat, de az valamiért nem sikeres. Nem hozza a kívánt megrendelésszámot, nem tud igazán növekedni. Jellemzően ebbe a három csoportba tartoznak azok, akik megkeresnek.
Érdemes lehet már az elején is hosszú távban gondolkodni és tervezni akkor is, ha az ötlet, a termék validálása még nem történt meg, és a webáruház talán nem is lesz hosszú életű. Mert később ha nem is annyira komplikált, de nem is lesz egyszerű webshoprendszert váltani, újat betanulni, beüzemelni, és integrálni a többi rendszerhez.
De ez nem csak a webáruházra, hanem minden más használt rendszerre érvényes: a számlázó- és a készletnyilvántartó kiválasztásánál is érdemes olyan alkalmazásokban, progamokban gondolkodni, amelyeket később bővíteni lehet, vagy az esetlegesen később felmerülő igényeket is ki tudják szolgálni.
Kezdjük a webshoprendszerekkel, ugyanis ez a lelke ennek az egésznek. A webshoprendszer kiválasztásánál leginkább olyan szempontokat kell figyelembe venni, ami nem a vállalkozástól függ, sokkal inkább az üzemeltetőtől. Mire gondolok itt?
Van-e az indulónak affinitása a webáruház fejlesztéshez? Hogy akar-e, tud-e ő foglalkozni a webáruház informatikai részével, a telepítéssel, a karbantartással, a folyamatos fejlesztéssel. Ha ért hozzá, vagy van pénze, vagy van esetleg az ismeretségi körben olyan, aki ezzel foglalkozik, akkor saját maga összeállíthat egy webshop rendszert, és akkor használhat mondjuk egy nyílt forráskódú rendszeren alapuló egyedi webáruházat.
Ha viszont nem ért hozzá – mert egy kereskedő nem feltétlenül informatikus is -, ha nem akar egy újabb szakmát megtanulni, csak működtetni akar egy webáruházat, akkor képbe jönnek a bérelhető webáruház rendszerek, ahol egy-egy erre szakosodott cég egy nagyon profi, több száz vagy ezer webáruházat kiszolgáló rendszert biztosít, amit ez a több ezer ügyfél folyamatosan tesztel, használ. Ezáltal az ügyfél egy tesztelt, kész, szinte azonnal használatba vehető webáruház rendszert tud havi, kiszámítható költségen igénybe venni és azzal elindítani a webáruházát. És ezek olyan szempontok, amelyeket már a legelején lehet tisztázni.
Ugyanez vonatkozik a készletnyilvántartásra is. Hogyha olyan termékkel szeretne foglalkozni a webáruház, ahol idővel mindenképpen szükséges a készletnyilvántartó rendszer, akkor érdemes már az elején egy olyan rendszerben gondolkodni, ami hosszú távon is kiszolgálja az igényeit. Ami automatizálható, és integrálható más rendszerekkel.
Az InnVoice például egy ilyen rendszer. Mind a számlázást, mind a készletkezelést ki tudja szolgálni, induló csomagra is lehet regisztrálni, és elég, az igények növekedésével – később – nagyobbra előfizetni. A lényeg, hogy például az InnVoice-t már induló webáruház is el tudja kezdeni használni, mert később, a megnövekedett forgalommal felmerülő igényeknek is meg fog felelni, ki tudja egészíteni funkciókkal, és ezáltal a webáruház növekedésével együtt is tudja majd ezt a szoftvert is használni.
Ha a bérelhető rendszereket nézzük, jelenleg Magyarországon a két piacvezető az Unas és a Shoprenter, ez nem titok. Több ezer elégedett ügyféllel rendelkeznek, és meghatározóak a magyar piacon. Van egy harmadik szereplő is, egy kanadai cég, a Shopify. Ők azonban leginkább akkor jöhetnek számításba, ha a webáruház üzemeltető jellemzően külföldre szolgáltat, mert a Shopifyban sajnos nincsen még több olyan – belföldön elvárható – funkció, amely szükséges lehet. Gondolok itt a magyarországi átadó pontokra, fizetési módokra stb. Tehát a Shopify akkor lehet jó választás, ha külföldi, nemzetközi piacon szeretne megjelenni a webáruház.
Úgy gondolom, hogy ebből a három webshop motorból szinte bárki ki tudja választani a megfelelőt, ha bérelhető rendszerben gondolkodik.
Ha a számlázó rendszert kérdezed, akkor a legnépszerűbbek, vagy amit nagyon sokan használnak, az a Számlázz.hu és a Billingo. Ezzel sem fogok titkot elárulni. De ennek a két rendszernek van egy nagy hiányossága: kizárólag számlázó alkalmazások, amelyek készletet nem kezelnek. És ha egy webáruház előre gondolkodik, és úgy ítéli meg, hogy idővel szükséges lesz a készleteket is kezelnie, akkor a csak számlázás hosszabb távon nem jelent megoldást, a készletkezelést előbb utóbb meg kell oldani valamilyen módon. Az Excel táblázatok kora lejárt. Mindenképpen már az elején érdemes olyan rendszerben gondolkodni, ami a készletet is kezeli és támogatja a megrendelések feldolgozásának automatizálását. Az Innvoice például egy ilyen lehetőség.
Leginkább azért érdemes segítséget kérni, mert azzal az információszerzés folyamata nagymértékben lerövidül, nem beszélve az információ minőségéről. Igen, meg kell fizetni azt a könyvet, tananyagot vagy szakértőt, aki vagy ami segíteni tud az adott webáruháznak. Azt érdemes nézni, hogy az adott segítség költsége egyfajta beruházás és mennyit termelhet vissza bevételben vagy forgalomban.
Induláskor azért érdemes segítséget kérni egy tapasztaltabb embertől – aki adott esetben lehet egy olyan webáruház tulajdonos, aki már régóta űzi ezt a szakmát –, mert a tanulási folyamat felgyorsítható.
Persze minden webáruháznak magának kell kialakítania a saját biztos módszerét és a végén valószínleg sok esetben el fog térni a többiektől. Viszont mire idáig eljut számos vagy számtalan kudarcon végigmegy, elkövet hibákat, esetleg padlóra kerül, vagy webáruházat cserél. A webáruházak számának növekedése az e-kereskedelmi tanácsadók számának növekedését eredményezte. Látni jó és rossz példákat is, azt tudnám javasolni, hogy olyan emberektől kérjenek véleményt, aki az adott területen másoknak már eredményesen tudott segíteni.
Általában ajánlások útján találnak rám. Mivel szeretek mélységében foglalkozni egy-egy vállalkozással, e-kereskedővel, ezért egy időben túl sok webáruházzal nem tudok foglalkozni még. De dolgozom azon, hogy ez változzon, hogy több embernek tudjak segíteni. Nálam is lesznek majd olyan információs anyagok, könyv és kurzus, melyekkel ez megoldható lesz. Facebookon, blogokon, írások alapján is rám találhatnak az érdeklődők vagy a https://webshopmentor.hu/ weboldalon. Leginkább főleg az indulóknak, a kezdőknek tudok segíteni, mert emberi nyelven tudom elmagyarázni nekik a folyamatokat, magát az e-kereskedelmet. Sokaknak ez egy új szakma, teljesen új terület. Huszonegynéhány éves szakmai tapasztalatot tudom átadni nekik, ezáltal nagyon sok buktatótól megkímélik magukat. A segítségemmel már a kezdetektől egy viszonylag profi folyamatot tudnak kidolgozni maguknak.
Köszönjük szépen Ferenc a beszélgetést és Neked is, ügyfeleidnek is további nagyon sok sikert kívánunk!
A cikk szerzője:
©InnVoice Ügyviteli Szoftver Kft. 2024
Általános Szerződési Feltételek
Adatvédelmi Nyilatkozat