Mi a legnagyobb feladat, amire igazán oda kell figyelni, ha webáruházzal rendelkezünk, vagy új webshopot indítunk? 

Szerintem az internetes kereskedelemben a legnagyobb feladat, a vevőszerzés. Ma már egy rendelések fogadására képes weboldalt, webáruházat összeállítani nagyon gyors, nagyon olcsó. Bérelhetünk például egy kész webáruházrendszert akár 3-4 ezer forintos havi díjért. Ezek olyan azonnal használható értékesítő weboldalak, amelyekkel különösebb informatikai tudás nélkül is el lehet indulni. De ha valakinek van egy kis affinitása az informatikához, választhat egy nyílt forráskódú, ingyenesen használható webshop rendszert is, amit egy bérelt tárhelyre telepítve, domain névvel együtt éves szinten 10-15 ezer forintból is ki lehet hozni. 

De nem itt véreznek el általában a webáruházak, hanem utána. Amikor már kész a webáruházuk, de nem tudják, hogyan lesz megrendelésük, nem értik, miért nem jönnek a vásárlók Nem megy a vevőszerzés. 

Pedig rengeteget fejlődött ez a terület az elmúlt 10 évben, számtalan marketing eszköz áll a rendelkezésre, és talán éppen ez a baj. A bőség zavarában nem igazán tudják, hogy milyen eszközöket használjanak, és hogyan használják ki az azokban rejlő lehetőségeket. 

A kezdőknek induláskor fontos lenne először kipróbálni, hogy egyáltalán alkalmasak-e egy webáruház működtetésére. Van egy ötlet, amit validálni kell, hogy életképes-e, származhat-e ebből bevétel, profit. Az egyik legjobb lehetőség egy webáruház ötletének tesztelésére a dropshipping. Ez egy olyan megoldás, amit nagyon sokan ugyan átkoznak, mert vannak hátrányai is, ugyanakkor az nem kérdés, - és ebben mindenki egyetért -, a legkisebb beruházási igénye egy ilyen dropshipping webáruháznak van. A dropshipping megoldással a kezdő e-kereskedő rá tud érezni az ízére, hogy tudja-e és hogy szereti-e csinálni.  

Én azokkal tudok egyetérteni, akik azt gondolják, hogy egy vállalkozás sikeréhez fontos az is, hogy a területet szeresse. Vagy a termékkör vagy a kereskedelem, mint olyan, a hobbija legyen, hogy akár ingyen is csinálná. 

Mert e nélkül nem tudja beleadni a szívét, a lelkét a vállalkozásba. Az internetes kereskedelem abban különbözik a fizikai, offline kereskedelemtől, hogy nincsenek területi, földrajzi korlátok. Éppen ezért viszonylag nagy a verseny és azok lesznek a nyerők, akik valami pluszt tudnak adni. Akik valamiben mások, jobbak, mint a konkurencia és sok esetben pont a téma szeretetéből adódóan tudnak olyan identitást adni a webáruházuknak, amitől az különb lesz a többitől. És ez lesz az, amivel azonosulni tudnak a vásárlók, kialakul a bizalom, és ez a bizalom  

Beszéltünk már a webáruház típusokról, webshoprendszerről, készletnyilvántartóról.
Mire figyeljünk a fizetési és szállítási módok kiválasztása során? 

Kezdjük a szállítási módokkal. A legjellegzetesebbek, a házhozszállítás és a személyes átvétel boltban vagy telephelyen, csomagautomatánál, vagy csomagponton. És nagyon sokszor jön a kérdés, hogy melyik szállítási módot válasszam, azok közül is melyik szolgáltatót.  

A házhozszállításhoz nagyon sok szolgáltató áll a rendelkezésre: a GLS,  a DPD, a Magyar Posta, a Sprinter, az ExpressOne… van választék bőven. Csomagautomatánál is van két választási lehetőség: a FoxPost és a Magyar Posta csomagautomatái (az alza.hu és az eMag/eDigital automatáit ugye nem lehet igénybe venni 🙂 ). Átvételi pontoknál a PickPack pont, a DPD vagy a GLS csomagpontjai mellett a Magyar Postának van kiterjedt átvevőpont hálózata. Azt szoktam javasolni, hogy érdemes mindegyik átvételi módot biztosítani a vásárlóknak, és a választásnél megnézni, hogy a webshop vásárlóinak körében melyik a népszerűbb. Érdemes lehet bevonni őket is a kiválasztás folyamatába.

Manapság egyébként egyre inkább az a tendencia, hogy a korábban 80%-os részesedéssel bíró házhozszállítás egyre inkább visszaszorul, a csomagpontok, csomagautomaták aránya pedig fokozatosan növekszik. Ennek valószínűleg egyik oka, hogy elég nagy rugalmasságot ad. A bolti átvételnek az a hátránya, hogy oda el kell menni a sokszor nagyon kieső címre. A házhozszállításnál az okozhat problémát, hogy otthon kell lenni, készenlétben kell állni, mert jön a futár. Ugyanakkor a csomagautomaták és csomagpontok (csomagátadást vállaló szolgáltatók és üzletek) azért lehetnek kedvezőek, mert jellemzően frekventált helyen találhatók, a szállítási díjuk viszonylag kedvező, 1000 forint alatti költséggel megoldható, és ezek a helyek útba esnek a vásárlóknak hazafelé menet vagy a hétvégi nagybevásárlás során. Szinte bármikor oda lehet menni, van olyan automata, ami akár éjjel-nappal nyitva van. Ez pedig nagyon kényelmes tud lenni.  

Másik fontos kérdés, hogy melyik szolgáltatót válasszuk. Na, itt elég nagy a szórás. Valószínűleg mindenkinek volt már kellemetlen tapasztalata valamelyik futárral. De a webáruházak tulajdonosaival eről beszélgetve az derül ki, hogy a problémák nem a cégtől, sokkal inkább a futár személyétől függ. Tehát nem attól rossz egy futár szolgáltatás, mert maga a cég rosszul végzi a tevékenységét, hanem a futár nem megfelelő minőségben teljesíti a feladatát és ez független attól, hogy most a Magyar Postáról, a GLS-ről vagy bármelyik másik cégről beszélünk. Ezért a nagyobb futárcégeknél érdemes lehet azokat preferálni, amelyek ár-érték arányba vélhetően a webáruház számára legjobb szolgáltatást tudják nyújtani, és esetleg többféle átvételi módra is lehetőség van (pl. a Magyar Posta a házhozszállításon túl átvételi pontokat és csomagautomatát is biztosít). 

fizetési módoknál korábban Magyarországon nem annyira bíztak a vásárlók a webáruházakban, ezért az esetek 70-80 százalékában utánvéttel fizették ki a csomagokat. Szerencsére egyre nagyobb a bizalom az előre, a weboldalon bankkártyával történő fizetés iránt is, amihez ugye egy szolgáltatót kell választani. Magyarországon a két legnépszerűbb talán a SimplePay és a Barion. Ezek mellett van még két-három alternatív megoldás, van tehát választási lehetőség, és a pandémiának köszönhetően, az érintésmentes fizetés még nagyobb hangsúlyt kapott. Ez érhetően azt is eredményezte, hogy a bankkártyás fizetés részaránya jelentősen megemelkedett. Ráadásul több szolgáltatónál már a házhozszállításkor, a futárnál is lehet bankkártyát használni fizetéskor. 

Mit javasolsz, hogy járjunk el, hogy ne legyen túl sok opció, de mégis legyenek elérhetők azok a szolgáltatások, melyekkel frissen tarthatjuk a fizetési módokat áruházunkban? 

Lehetőleg ne kössön túl sok szolgáltatóval szerződést a webáruház. Ne legyen hat féle futár cég, mert a vásárlónak fejtőrést okozhat a választás, a futárcégek pedig jellemzően csomagszám alapján tudnak kedvező díjakat adni, és ha egy adott webáruház csomagszáma elaprózódik, akkor minden futárcégtől magasabb díjakat fog kapni, szemben azzal, mintha csak egy futárcégnek adná oda a teljes csomagmennyiséget. Így költség szempontjából mindenképpen érdemes a lehető legkevesebb szolgáltatóval együttműködni. Ha pl. elfogadható egy olyan cég, amely mindhárom átvételi módot tudja biztosítani, azzal költséget tudunk spórolni, és még az adminisztrációt is lecsökkenthetjük. A Magyar Posta például a házhozszállításon túl csomagautomatás, csomagpontos kézbesítést is biztosít, ami figyelembe véve a többezer postát elég vonzó alternatíva lehet. Gyakorlatilag egy teljes kézbesítési portfóliót tud biztosítani a webáruház úgy, hogy gyakorlatilag egyetlen céggel kellett csak szerződnie.  

A vásárlók jellemzői is befolyásolhatják, hogy milyen céggel érdemes szerződni. Pl az idősebb korosztálynál a csomagkézbesítés még mindig azonos a Magyar Postával. Hallottam olyan történetet, hogy egy idős hölgy azt mondta a GLS futárnak telefonon, hogy hagyja csak ott a csomagot a Postán, majd bemegy érte. Számára ennyire egyértelmű az, hogy a Magyar Posta az, aki a csomagot kézbesíti. Vidéken szintén a Magyar Posta és a PostaPontok lehetnek elfogadottak. Ugyanakkor a fiatalabbaknál, vagy a magasabb jövedelmi szinten élőknél a kényelmesebb megoldások fontosabbak. Tehát egy GLS lehet, hogy drágább, mint a Magyar Posta, de olyan minőségű szolgáltatást tud biztosítani, amit a vásárló meg fog fizetni. 

Hogy alakíthatjuk ki legkönnyebben a vásárlói bizalmat? 

Valóban kulcskérdés, hogy a vásárlónál kialakul-e a bizalom a webáruház iránt. A bizalom egyik legjobb befolyásoló eszköze pedig az lehet, ha a webáruházra szakértőként tekintenek. Klasszikus példa a Media Markt. Sokan abban a tévhitben vannak, hogy csak az árakkal lehet operálni. Ha felmegyünk az árukeresőre, ahol ugye az árakat nagyon jól lehet látni, szépen sorrendben, akkor láthatjuk, hogy a neves, jól működő webáruházak soha nem a legolcsóbbak. Miért? Mert a webáruházak iránt már megvan a bizalom, és ezt a bizalmat a vásárlók honorálják, akár a drágább ár megfizetésével is. Ahhoz, hogy valaki szakértő legyen értenie kell a szakmájához, a termékekhez a szolgáltatásához. Ha valaki szereti, amit csinál, sokkal hitelesebben tudja átadni ezt a szakértelmet, sokkal hitelesebben tudja meggyőzni a vásárlókat, mint az, akinek fogalma sincs a termékekről. 

A bizalmat pénzzel is ki lehet alakítani. Folyamatosan futnak az Emag és Alza reklámok, az emberekben pedig kialakul a márkaismertség, ez is bizalmat is fog eredményezni. A kicsiknek viszont nincs annyi tőkéjük, nekik gyakorlatilag kevés pénzből kell olyan kreatív ötletekkel előállni, amelyekkel közel ugyanazt a hatást el tudják érni, mint a nagyok, és azzal, hogy egyfajta identitást, egyediséget, szakértői imázst adnak a webáruháznak, sokat nyerhetnek. 

Ennek azonban van veszélye is. A téma, a termék imádata elhomályosíthatja a gazdaságossági szempontokat. Tehát ha valamit nagyon szeretek, akkor sokszor annak ellen csinálom és erőltetem, és annak ellenére akarom végig vinni, hogy egy kívülálló már régen látja, hogy az nem lehet sikeres. Érdemes időnként kilépni ebből a szakértői burából és ránézni a vállalkozásra úgy, hogy amit én szeretek, az valóban egy jövedelmező dolog lehet-e, vagy csak egy szerelem, egy hobby projekt, ami azonban hosszútávon, folyamatosan nem fog hasznot hozni. 

Egyébként az elemzések, a statisztikák nagyon sokat tudnak ebben segíteni, ezért egy webáruház eredményeit folyamatosan mérni kell. A Google Analitics tud ebben segíteni nagyon, de más jövedelmezőségi mutatók, profit, árrés, haszon is fontos mérőszámok amiket mindig érdemes követni, és rendszeresen kiértékelni. 

Gyakori kérdés szokott lenni, hogy mi számít jó eredménynek? Hány százalékos konverzió, hány százalék árrés, haszon? Erre sajnos nincs jó válasz, mert a “jó” sok mindentől függ. Ezért - azon túl persze, hogy ne veszteséget, hanem hasznot termeljen a webshop - ne egy átlagos számhoz képest akarjon jobb lenni az adott webáruház, hanem mindig magához képest akarjon fejlődni, javulni. 

„Az előzményeket és Ferenc elérhetőségét korábbi cikkünkben találod: ....” 

Ha pedig kipróbálnál egy komplex megoldást, akkor kattints a linkre és regisztrálj be ingyenes próbaidőszakunkra. Bónusz, 30-60 perces ingyenes Start konzultációnkat is igénybe veheted, már a próbaidőszak alatt:
UNAS, Shoprenter webáruház boltmenedzser - Innvoice