Horváth Ferenc, Webshopmentor

Egy webáruház elindítása sok nehézséggel járhat. Szerencsére egy vállalkozás számára már több olyan eszköz és lehetőség áll a rendelkezésére, amivel egyszerűsíthetők vagy automatizálhatók a folyamatok. A kapcsolódó költségek is csökkenthetők vagy akár el is kerülhetők. 

Ezekről a nehézségekről, azok elkerüléséről beszélgettünk Horváth Ferenc webshopmentorral. 

Mennyire jellemző az, hogy valaki azért akar webáruházat indítani, mert hisz egy termékben vagy küldetésben? 

Nagyon. És jellemzően semmilyen üzleti tervet, stratégiát nem építenek fel annak érdekében, hogy az ötletből sikeres vállalkozás legyen. Miért is tennék? Divat lett webáruházat indítani. Vállalkozási tapasztalatuk sokaknak nincs, és mindenhonnan ömlik rájuk az üzenet, hogy ma egy webáruház a passzív jövedelem forrása. Van egy hobbijuk, egy kapcsolatuk, ahonnan be tudnak szerezni termékeket, vagy csak egy hirtelen jött ötlet áll az indítás mögött. Magukból vagy a családtagok, ismerősök véleményéből kiindulva, hisznek egy lehetőségben, és arra indítanak webshopot. 

 
De ennél is nagyobb baj, hogy idővel elmegy a kedvük, a lelkesedésük. Elindítják a webáruházukat, bekészleteznek a “tuti”-nak gondolt termékekből, és várják, hogy a vásárlók tömegesen rendeljenek az oldalról. És amikor ez nem következik be, bezárják az üzletet. Persze ezt még megelőzi néhány Facebook hirdetés, mert mindenhol azt olvassák, hogy ott vannak a vevők. (És igen, ott vannak az emberek. De azon a felületen jellemzően nem azért vannak jelen, hogy vásároljanak, hanem hogy közösségi életet éljenek. Szóval tudni kell ott hirdetni). Aztán néhány tízezer forint elköltése után elmúlik a lelkesedés. Néhányan még próbálkoznak más termékkel, más vevőszerző módszerekkel. De nagyon kevesen vannak azok, akik kitartóak. Kevesen vannak, akik mindig felállnak a padlóról, és előbb-utóbb ráéreznek az e-kereskedelem működésére, rátalálnak a jó termékre, célcsoportra, témára. 

Hogyan tudja valaki tesztelni, hogy alkalmas-e neki ez a szakma? Mennyit bukhat egy induló webáruház? 

Vállalkozást indítani ma már olcsón és gyorsan lehet. Egy értékesítésre szánt weboldalt is akár órák alatt fel lehet építeni. Két terület van, ahol egy kisebb vagyont el lehet égetni: a termékbeszerzés és a vevőszerzés, ismertebb nevén marketing. 

Az utóbbi - és annak költségei - sajnos elkerülhetetlen egy bevezetés alatt álló webáruháznál. Az oldalt meg kell ismertetni az emberekkel. Valahogy el kell juttatni az üzenetet, az ajánlatokat hozzájuk, hogy a vevőjelöltek egyáltalán döntési helyzetbe kerüljenek. Ha a belföldi piacban gondolkodunk, kb. 10 millió ember él 3,5 millió háztartásban. Közöttük megtalálni a fizetőképes keresletet, és hozzájuk sikerrel eljuttatni a webshop hírét nem könnyű. Nagy a zaj, nagy a kínálat, de pénzzel és kreativitással sikerre vihető a webáruház. Azonban ehhez mindenképpen szükséges valamennyi pénz. Nem kell milliókra gondolni, de nem is ötezer forintba fog kerülni. 

A másik költséges (és időigényes) terület a beszerzés. Felkutatni a forgalmazót, gyártót, bekészletezni a termékeiből, vagy megszervezni a rendszeres kis mennyiségű beszerzést mind idő és pénz. Minél több a forgalmazó, a forrás, annál több a költség. 

El lehet kerülni induláskor a magas költségeket? 

A marketingre szükséges pénzt nem lehet megspórolni, egy minimum költéssel minden esetben számolni kell. De a termékbeszerzésre már van költséghatékony megoldás. Tehát gyakorlatilag csak a marketing kiadásaival kell számolnia annak, aki ki szeretné próbálni az e-kereskedelmet. Így csak a marketingre fordított összeget bukja el az, akinek nem sikerül és feladja. Ez az összeg pedig annyi, amennyit a vállalkozás áldoz rá. Ahogy a mondás is tartja: Kis pénz kis foci, nagy pénz nagy foci. 

Mi az a “költséghatékony megoldás”, amivel meg lehet spórolni a beszerzés költségeit? 

A dropshipping. És itt most valószínűleg sokan felszisszennek, mert a dropshippingnek van egy félremagyarázott, félreértett, negatívumokkal teli jelentése, értelmezése. Pedig egy induló, szárnypróbálgató webáruháznak tökéletes lehetőség arra, hogy nagyobb beruházás nélkül kipróbálja az e-kereskedelmet. 

A dropshipping eredetileg azt jelenti, hogy megállapodsz egy terméktulajdonossal, miszerint te meghirdeted a termékeit a felületeden. Ezután ha egy vásárló rendel, a rendelést továbbítod hozzá, hogy azt ő teljesítse a vevő felé. Így a csomagot a vásárló nem tőled, a webáruháztól kapja, hanem a termék forgalmazójától, nagykereskedőjétől. 

Ez egy költséghatékony módja a fulfillmentnek (*a megrendelés teljesítése - a szerk.), hiszen a terméket nem utaztatják meg. A webáruháznak pedig nem kell egy fillért sem a készletekbe invesztálni, vagy azok raktározására költeni. Ennek a modellnek a segítségével a forgalmazó, a nagykereskedő is extra megrendeléshez, bevételhez jut. Igazi win-win. 
 
Azonban hazánkban a dropshipping jelentését leszűkítik a Kínából beszerzett, sokszor rossz minőségű, magyar leírással nem rendelkező termékek értékesítésére. Ezeket ráadásul előre ki kell a vevőnek fizetnie, és csak hetek múlva kapja meg a csomagját. Ha pedig valami probléma van a termékkel, akkor sok esetben a vásárló könyvelheti el a kárt. 

Pedig a dropshipping “csak” egy e-kereskedelmi modell a sok közül. Előfordulhat a fent említett operációs folyamat is (kínai forrás), de a modell működőképes európai vagy akár belföldi piaci környezetben is. Már régóta vannak hazai nagykereskedők, akikhez csatlakozni lehet. Tavaly pedig az egyik legnagyobb fulfillment szolgáltató is elindította dropshipping szolgáltatását. 

Vannak-e veszélyei, hátrányai a dropshippingnek? 

Természetesen a dropshipping is csak egy lehetőség, amivel érdemes lehet élni, de ismerni kell a korlátait és a hátrányait. 

Ha a kínai forrást vesszük alapul, számolni kell azzal, hogy a kínai raktár nem fogja biztosítani az utánvétes fizetés lehetőségét. (Ahogy egyébként más külföldi raktár sem.) Pedig a magyar vásárlók még mindig szeretik ezt a fizetési módot. 

Aztán ott van a teljesítés ideje. A vásárló egyre kevésbé szeret várni csomagjára. Márpedig minél messzebb van a küldő, annál hosszabb ideig fog tartani a kézbesítés, és annál költségesebb is lesz. 

Bár az internet megjelenésével már a világ bármely pontjáról rendelhetünk. azonban a (jog)szabályok, elvárások országonként jelentősen eltérhetnek. Magyar nyelvű leírást például ritkán tartalmaznak a külföldről érkező műszaki cikkek, ahogy a garanciális kérdések sem megoldottak ezeknél. Az élelmiszer termékeknél sem véletlen, hogy itthon szigorú szabályoknak kell megfelelni, ki tudja, hogy a kapott termék ezeket az elvárásokat teljesíti-e. És júliustól (*2021. július 1-től - a szerk.) megszűnt a kis értékű csomagok áfamentessége. Ez azt jelenti, hogy elvileg minden EU-n kívülről érkező csomag vámkezelés alá esik, aminek lehetnek plusz költségei. 

A hazai dropshipping forrásoknál ezek a kérdések megoldottak. Belföldi forgalomban lévő termékek érhetők el, amelyek elvileg minden jogszabálynak megfelelnek. Ezen felül az utánvétes fizetést is biztosíthatják, plusz a csomagra sem kell heteket várni. Belföldön ma már 1-2 munkanap alatt teljesíthetők a megrendelések. 

De a költséghatékonyság, a kockázat elkerülés, az egyszerűség árát valahol meg kell fizetni. Ezek a termék beszerzési árában és/vagy valamilyen havidíjban jelenhetnek meg. Ez pedig a direkt beszerzési forráshoz képest vagy kisebb árrést, vagy magasabb árszintet fog eredményezni. 

Szintén a dropshipping sajátossága, hogy a webshop elveszti a rendelésteljesítés szabadságát. A csomagolóanyag használatában, a kézbesítőcég kiválasztásában, a rendelésteljesítés folyamatánál alkalmazkodnia kell a dropshipping raktár lehetőségeihez. Ez bizonyos korlátokat jelenthet. 

Ezzel együtt is úgy gondolom, hogy a dropshipping egy nagyon jó lehetőség azoknak, akik még az elején járnak. Jó lehetőség azoknak, akik nem szeretnének induláskor nagyobb kockázatot vállalni, nagyobb tőkét befektetni. A vevőszerzésben tapasztalatot kell szerezni, ritkán sikeres az első kampány, ritkán eredményesek az első hónapok. A dropshipping nagyon jó hátteret tud biztosítani a gyakorláshoz, tapasztalatszerzéshez.  

Van különbség a hazai dropshipping megoldások között? 

Van, de ez a különbség nem csak belföldön mutatkozik meg. Ha a beszerzési forrást nézzük, meg kell különböztetni a saját gyártással, forgalmazással rendelkező lehetőségektől a kimondottan a dropshippingre specializálódott megoldásokat. Mi a különbség? 

Tegyük fel, hogy egy vállalkozás a saját termékeit ajánlja fel továbbértékesítésre. Akkor egyféle kategóriában ugyanazokat a termékeket fogja árulni minden webshop, aki szerződik velük. Például a CHS jellemzően számítástechnikai termékeket tud biztosítani, a Dressa a ruházati termékek kategóriáját kínálja dropshipping modellben. Ez több, de választékban ugyanolyan - számítástechnikai vagy ruházati - webáruházat eredményez. 

A dropshipping kiszolgálásra szakosodott raktárak viszont több beszállítóval dolgoznak együtt, így nagyon sok kategóriában biztosítják a százezres cikkelemű termékszortimentet. Ez pedig határtalan lehetőséget nyújt a webshopnak, hogy identitásának, célcsoportjának megfelelő választékot alakítson ki. Ilyen raktár pl. külföldön a bigbuy.eu, vagy belföldön a Webshippy. 

És van még egy előnye a több beszállítós raktáraknak. Bármikor cserélhetők a termékválaszték termékei, sőt, akár a kategóriákat is lecserélheti az e-kereskedő. Vagy esetleg indít egy másik webáruházat is, más célcsoportnak, más termékekkel. El lehet képzelni, hogy ennyi fajta termék milyen kombinációs lehetőségeket biztosít. 

Hogyan induljon neki egy webáruház a dropshippingnek? 

Kutasson, tervezzen, induljon el. Keresse meg, válassza ki a terméket, a választékot és a dropshipping raktárat, számoljon egy gyors költségvetést, aztán kezdje el. Mint korábban említettem a(z egyéni) vállalkozás elindítása gyors és ingyenes. A webáruház felépítése szintén hamar megvan, pár ezer forintos havidíjért már kész megoldást kapunk. A vevőszerzést pedig meg kell tanulni. 

Persze el lehet indulni máshogy is. A lényeg: a gyakorlás teszi a mestert.