Már rengeteg helyről hallhattad, hogy idén új, átfogó változást vezet be a NAV a számlákra vonatkozó adatszolgáltatásban. Bizonyára rengeteg kérdés is felmerült benned azzal kapcsolatban, hogy mire készülj vállalkozóként 2020. július 1-jétől.

Ebben a cikkben a NAV Online Számla adatszolgáltatás 2020-as változásairól kapsz összefoglalást. Így tisztán látod majd, hogy a továbbiakban milyen elengedhetetlen lépésekre van szükség, hogy szabályosan és a dupla adminisztrációs munkát elkerülve tudj számlákat kiállítani.

Aki pedig nincs tisztában a módosításokkal, vagy nem tartja be a jogszabály változásokat, bizony több százezer forintnyi bírságra is számíthat az adóhatóság részéről.

 

1. NAV Online Számla adatszolgáltatás 2020: Mi változik pontosan? 

1.1 Milyen szigorítások várhatóak? A hozzáadott értékadó szabályai szerint nem ügylet – másik országban sem kell adózni utána. Számlázni nem kell, ha mégis számlázzuk, akkor áfa körön kívüli utalás kell.

A legelső, 2018. július 1-jén bevezetett módosítás azokat a belföldi adóalanyokat, azaz belföldi vállalkozásokat érintette, melyek 100 000 Ft áfaértéket elérő (illetve azt meghaladó) számlát állítottak ki más belföldi adóalany részére.

A továbbiakban pedig a NAV 2020-ban és 2021-ben vezeti be az adatszolgáltatásra vonatkozó következő változtatásokat.

  1. Első körben július 1-től lép életbe a szigorított NAV adatszolgáltatási kötelezettség. Így nyártól a magyar adószámmal rendelkező cégek között lebonyolított számlák jelentéskötelesek, áfaértéktől függetlenül.

Ezen kívül minden számlán szükséges feltüntetni a vevő adószámát:

  • melynél a vevő belföldi adóalany
  • ami az adatszolgáltatási kötelezettség alá esik

Ez azt jelenti, hogy ezentúl minden belföldi vállalkozás számára kiállított számla adatát látni fogja hatóság.

  1. Második lépésként pedig január 1-től a magánszemélyek számára kiállított számlákat is jelenteni kell. Ebbe a kategóriába beleesnek a belföldi és külföldi magánszemélyek is.

Így például ha szálláshely szolgáltató vagy, akkor ebben az esetben a magánszemély vendégeknek kiállított számlákról is szükséges adatot szolgáltatni – függetlenül attól, hogy az adott magánszemély belföldön vagy külföldön él.

További változásként pedig januártól a külföldi vállalkozások részére kiállított számlák is érintettek. Így 2021-től minden belföldi számla adatát látja majd a NAV.

 

1.2: Hogyan változik a számlázás az adatszolgáltatási kötelezettség miatt? 

 

Ahogyan fentebb írtuk, az adatszolgáltatás 2020. július 1-től áfaértéktől függetlenül érinti a belföldi vállalkozások részére kiállított számlákat.

Azaz bármilyen összegről kiállított, akár áfamentes számláról is van szó, elkerülhetetlen az adatjelentés.

Emellett fontos tudnivaló, hogy az adatszolgáltatás határidőkhöz kötött a NAV felé:

  • bármilyen számla esetén 4 napon belül
  • 500.000 Ft vagy azt meghaladó áfaérték esetén 1 nap

 

1.3: Kiket érint a szigorítás? 

  1. július 1-től a Magyarországon nyilvántartásba vett adóalanyok közötti számlák adatait szükséges jelenteni. Azaz olyan számlákról kötelező adatot szolgáltatni, melyet egy Magyarországon nyilvántartott vállalkozás egy másik, szintén belföldön nyilvántartott vállalkozás felé bocsát ki.

Tehát a szigorítás júliustól érinti:

  • a belföldi cégeket
  • a belföldi szervezeteket (adószámmal rendelkező egyesületek, alapítványok)
  • az egyéni vállalkozókat
  • a katás, alanyi adómentes vállalkozókat
  • az egyéni vállalkozónak nem minősülő, adószámmal rendelkező magánszemélyeket

 

2.: NAV Online Számla adatszolgáltatás 2020: így kerüld el a dupla munkát! 

2.1. A megoldás: online számlázóprogram

 

Mivel a szigorítás akkor is érint, ha:

  • vállalkozásod van
  • katás vállalkozó vagy
  • kézi számlatömböt használsz
  • kevés számlát
  • vagy akár csak kisebb összegekről állítasz ki számlát…

…valószínűleg te sem szeretnél napokat tölteni az adatszolgáltatással járó adminisztrációval.

Például kézi számlatömb esetén minden egyes számlát szükséges a megírás után a NAV Online Számla felületén feltölteni. Ez a folyamat – valljuk be – elég időigényes.

Ha viszont most, 2020. július 1-je előtt váltasz olyan online számlázóprogramra, amely az adatszolgáltatást automatikusan és a szabályozásoknak megfelelően végzi, rengeteg plusz munkától szabadulsz meg.

 

2.2 Milyen lépések szükségesek, hogy egy számlázóprogrammal az adatszolgáltatás gördülékenyen menjen?

 

Ahhoz, hogy megtudd, milyen beállítások elengedhetetlenek, hogy a számlázóprogram automatikusan teljesítse az adatszolgáltatást és neked ne legyen semmilyen további feladatod ezzel kapcsolatban, csupán néhány kattintás szükséges.

Lépésről lépésre, részletesen megtalálod egy korábbi cikkünkben, hogyan néz ki a regisztráció a NAV Online Számla felületén és milyen további teendők fontosak.

 

2.3 Miben nyújt segítséget az InnVoice számlázóprogram?

 

Az InnVoice számlázóprogram felkészült a változásra, így aki InnVoice-t használ, semmilyen dupla munkájába nem kerül a számlázás.

Ugyanis az InnVoice számlázóprogramban:

  • a kiállított számla a kiállítás után azonnal adatszolgátatásra kerül a NAV felé
  • az adatjelentés automatikusan a háttérben megtörténik
  • mindenféle plusz adminisztrációs ügyintézés nélkül

Emellett a program jelzi, ha valami miatt nem sikerül az adatok továbbítása, így mindig biztos leszel abban, hogy a számlaadatok valóban továbbításra kerültek.

Tudjuk, hogy neked is fontos az idő, és szeretnéd megkímélni magad a többszöri adminisztrációtól.

Éppen ezért most lehetőséged van 14 napig ingyenesen használni az InnVoice számlázóprogramot!

Szóval felejtsd el végre az időrabló kézi számlázást… Itt az idő ingyenesen online számlázóprogramra váltani!

 

 

 

 

 

Regisztrálj most és élvezd az online számlázás előnyeit!

 

Add meg keresztneved és e-mail címed és máris számlázhatsz online!
Kérdésed van a regisztrációval kapcsolatban? Megtalálod ügyfélszolgálatunkat telefonon, chat-en, e-mail-ben!